سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، زیباست و زیبایی را دوست داردو خوش دارد که اثر نعمت خود را در بنده اش ببیند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:2 عصر
میرتاج الدینی:
استرداد لایحه هدفمندی پابرجاست
جام جم آنلاین: معاون پارلمانی رئیس جمهور با انتقاد از فرستادن لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شورای نگهبان در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس این اقدام را برخلاف توافقات صورت گرفته در جلسات مشترک دولت و مجلس عنوان کرد و گفت؛ درخواست دولت برای استرداد این لایحه همچنان پابرجا است.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در گفتگو با خبرگزاری مهر، در واکنش به جلسه علنی امروز چهارشنبه  مجلس که در جریان آن لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شورای نگهبان ارجاع شد، اظهار داشت: اقدام هیئت رئیسه مجلس بر خلاف توافق دولت و مجلس بود، چون در جلسات مشترک کمیسیون ویژه با رئیس جمهور که نایب رئیس اول مجلس نیز در آن حضور داشت، مقرر شده بود یک ماده به لایحه الحاق شود.

وی با بیان اینکه تاکنون کمیته ویژه دولت و مجلس برای بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها 2 جلسه برای توافق بین دولت و مجلس پیرامون این لایحه برگزار کرده بود، تصریح کرد: کمیسیون ویژه دیروز 2 بار جلسه برگزار کرد و ماده الحاقی را مورد توافق قرار داد اما به دلیل حد نصاب نداشتن این جلسه رای گیری به عمل نیامد.

میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه تاکنون هیئت رئیسه مجلس حدود 3 هفته لایحه هدفمند کردن یارانه ها را معطل حل مشکل آن کرده بود، گفت: اینکه یکباره لایحه به شورای نگهبان ارجاع داده شود قابل توجیه نیست. چرا که افکار عمومی هم اکنون سئوال می کنند که چرا بعد از 3 هفته کار کردن کمیسیون ویژه و مجلس لایحه هدفمند کردن یارانه ها بدون هیچ نتیجه ای به شورای نگهبان ارجاع شد و هیئت رئیسه مجلس باید به این سئوالات پاسخ دهد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه معمولا شورای نگهبان به مصوبات مجلس ایراداتی می گیرد و آنان را اعاده می کند، خاطر نشان کرد: نظر دولت در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه ها این است که این لایحه با سازوکار مستقل اجرایی به دولت برسد و اگر اینگونه نشود دولت امکان اجرای این لایحه را نخواهد داشت و تا زمانی که لایحه هدفمند کردن یارانه ها نهایی نشده درخواست استراداد آن از طرف دولت پابرجاست و در هر مقطعی دولت ممکن است این استراداد را درخواست کند تا مجلس آن را به رای بگذارد.

وی از هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواست در این قضیه مصالح ملی کشور را لحاظ کند و این کار بزرگ که مجلس بعد از یک و نیم سال کار کردن دنبال کرده را با مسائل جزئی آمیخته نکند.

میرتاج الدینی با اشاره به اینکه جلسات 3 هفته گذشته کمیسیون ویژه و کمیته مشترک 6 نفره در رابطه با هدفمند کردن یارانه ها به تفاهمات خوبی منجر شده بود، افزود: به نقاط مشترک خوبی رسیدیم و اینکه این توافقات در صحن علنی مجلس مطرح نشد واقعا تعجب آمیز بود و ما از هیئت رئیسه مجلس چنین انتظاری نداشتیم. امیدواریم که این موضوع حل شود و مجلس به راحتی از کنار این کار عظیم عبور نکند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت محقق نشدن نظر دولت در مورد هدفمند کردن یارانه ها دولت از اجرای این کار منصرف خواهد شد، گفت: دولت منصرف نمی شود اما راهکار قانونی در مقابل دولت قرار نخواهد گرفت و دولت به دنبال این است که از طریق قانونی این لایحه را اجرا کند.

عضو سابق هیئت رئیسه مجلس در پایان در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص زمان ارائه لایحه برنامه پنجم توسعه و بودجه سال 89 به مجلس گفت: برنامه پنجم منوط به لایحه هدفمند کردن یارانه هاست و تا زمانی که این لایحه به سرانجام نرسد، برنامه پنجم نیز نهایی نمی‌شود و در مورد بودجه نیز همینطور است، مگر اینکه مشخص شود بررسی لایحه هدفمندی متوقف شده که در این صورت دولت در سال آینده با مشکلات عدیده ای از جمله کسری بودجه مواجه خواهد شد.



یکشنبه 88 آبان 24 , ساعت 2:2 عصر

اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها نیازمند دقت است

سیاست > مجلس  - هنوز اطلاعات در خصوص طرح هدفمندکردن یارانه‌ها کامل نشده است


لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین لوایح دولتی در دهه اخیر است که توسط دولت نهم طرح و توسط دولت دهم پی گرفته می‌شود. اجرای صحیح این لایحه احتیاج به نظارت قوی قوه مقننه دارد. با توجه به هشدارهای کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد، مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تعامل و همکاری که با دولت خواهد داشت در راستای هرچه کمتر کردن آثار سوء به مردم و جامعه قدم بردارد.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و آذرشهر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. وی معتقد است علاوه بر دقت در طراحی یک طرح، اجرای دقیق آن نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، لذا باید اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها به دقت صورت گیرد. گپ و گفت خبر با فرهنگی را می‌خوانید:

* آقای فرهنگی! مجلس چگونه می‌تواند بر اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها نظارت داشته باشد؟

این بحث یکی از بحث‌های اساسی است که در ذهن عده‌ای از نمایندگان نیز وجود دارد. برخی از نمایندگان معتقد هستند با توجه به اینکه کمیسیون ویژه محدودیت زمانی ندارد و موضوع اهم ، رسیدگی به سایر بخش‌های طرح تحول اقتصادی نیز می‌باشد، لذا یکی از وظایف کمیسیون، نظارت بر اجرا و ارائه گزارشی در طول مدت اجرای این طرح می‌باشد.

*یعنی به چه صورت؟

اگر چنین موضوع نهایی شود مسلماً می‌توانیم این مسئله را جزو دستورالعمل‌های آتی کمیسیون بدانیم.

*نظارت در این حوزه از چه میزان اهمیت برخوردار است. به تعبیری فکر می‌کنید پیگیری مجلس چه نقشی در اجرای صحیح این لایحه دارد؟

قدم بعدی بعد از تصویب یک لایحه اجرای آن است که باید حساب شده باشد. با توجه به اینکه هنوز اطلاعات در این خصوص ناقص است نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد. بخشی از این اطلاعات به تصمیماتی که دولت اتخاذ می‌‌کند، باز می‌گردد. در مراحل بعدی دولت باید قیمت‌ها را برای سال پایه مشخص کند و میزان سهم خانوار نیز براساس درآمدهایی که وجود دارد باید تعیین شود. لذا هنوز اطلاعات در خصوص طرح هدفمندکردن یارانه‌ها کامل نشده است ولی سیاست‌ها به اتمام رسیده و اطلاع‌رسانی به میزان کافی نیز صورت گرفته است.

 


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 3:8 عصر

لاریجانی درگفتگوی مشروح بامهر:
کارمجلس درهدفمندی یارانه‌ها بسیار تکنیکی بود/ خاطره نامه محرمانه رهبری
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه چشم اندازی از روند فعالیت مجلس در هدفمند کردن یارانه ها با ذکر خاطره ای از رهبر معظم انقلاب به تحلیل شرایط سیاسی کشور و رویکرد مراجع عظام تقلید به دولت و ارائه دیدگاههای خویش درباره برخی امور مجلس هشتم پرداخت.

گفتگوی خبرنگار مهر با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هنگام بازگشت وی از سفر 5 روزه عراق و در هواپیما انجام شد و در جریان آن لاریجانی پیرامون موضوعات مختلفی از جمله هدفمند کردن یارانه ها، تمدید حکم ریاست صدا و سیما، انتقادات مراجع از دولت و دیگر مسائل سخن گفت .

لاریجانی در عین حال در خصوص برخی مسائل نیز اظهار نظر نکرد؛ از جمله زمانی که نظر وی را درباره وزرای زن جویا شدیم در پاسخ گفت: الان که دیگر وزرای غیر زن آمده اند و موضوع وزرای زن تمام شد! در حین مصاحبه به لاریجانی اطلاع داده شد که چون در حال کاهش ارتفاع است گفتگو خاتمه یابد اما لاریجانی ادامه مصاحبه را ترجیح داد و گفت: در زمان فرودآمدن هم می شود مصاحبه کرد.

مشروح گفتگوی مهر با علی لاریجانی به این شرح است:

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح روند تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها با بیان اینکه نظر دولت درباره این لایحه هم اکنون تامین شده محسوب می شود تصریح کرد: سال گذشته لایحه هدفمند کردن یارانه ها از سوی دولت مطرح شد و قرار بود ظرف 3 سال این کار صورت بگیرد و درباره آن صندوقی نیز در نظر گرفته شده بود و دوستان دولت اصرار داشتند تا بهمن ماه سال گذشته لایحه هدفمند کردن یارانه ها در لایحه بودجه بیاید اما استدلال مجلس این بود با توجه به اینکه هدفمند کردن یارانه ها یک قانون دائمی است و مربوط به یک سال نیست، در بودجه قید نشود و قانون جداگانه داشته باشد.

نماینده مردم قم درخانه ملت یادآور شد: بر این اساس مجلس هدفمند کردن یارانه ها را در بودجه سال گذشته نیاورد و علاوه بر این کمیسیون ویژه نیز به نتیجه مورد نظر نرسیده بود.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه منطق مجلس در سال گذشته این بود که قانون هدفمند کردن یارانه ها قائل به یک سال نیست، خاطر نشان کرد: به این ترتیب مجلس کار خود را ادامه داد و به نظرم کمیسیون ویژه کار خود را خوب انجام داد.

لاریجانی افزود: کمیسیون ویژه چند کار انجام داد اولا تا جایی که ممکن بود دست دولت را بازگذاشت و حتی در مورد نرخ گذاری نیز مجلس وارد نشد چون می دانست این یک پدیده ای است که ممکن است برخی ابعاد ناشناخته داشته باشد و دولت باید انعطاف لازم را در یک چارچوب قانونی برای هدفمند کردن یارانه ها داشته باشد.

مجلس در موضوع هدفمند کردن یارانه ها تنها به چارچوب گذاری اکتفا کرد و وارد ریزه کاری نشد

وی با اشاره به اینکه مجلس در موضوع هدفمند کردن یارانه ها تنها به چارچوب گذاری اکتفا کرد، گفت: مجلس اصلا ریزه کاری نکرد و حتی جداول مربوط به قیمت گذاری در ماده 13 را حذف کرد و یک چارچوب هایی را مشخص کرد.

رئیس مجلس عنوان کرد که مجلس درهدفمند کردن یارانه ها کار بسیار تکنیکی و حرفه ای انجام داد و به جای اینکه در موضوع ریز شود و دست و بال دولت را ببندد چارچوب هایی را مشخص کرد و روح این چارچوب ها این است که فشاری به مردم نیاید و مجلس احساس کند در یک مسیر ملایم کار انجام می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: به عنوان مثال مجلس مشخص کرد که به جای 3 سال هدفمند کردن یارانه ها در 5 سال انجام شود و مجلس به دولت توصیه کرد حتما قیمت های ترجیحی را لحاظ کند و مجلس تعیین کرد که 50 درصد درآمد هدفمند کردن یارانه ها به دهک ها داده شود، 30 درصد به صنعت و 20 درصد به بخش های دولتی و در نهایت نیز مجلس به این نتیجه رسید که یارانه به همه خانوارها تعلق گیرد.

 نگاه مجلس برای دادن یارانه به کلیه خانوارها نگاه دقیقی است و به جای دامن زدن به اختلافات اجتماعی و قرار دادن طبقات در مقابل یکدیگر باید نگاه یکسانی داشته باشیم

لاریجانی تصریح کرد: نگاه مجلس برای دادن یارانه به کلیه خانوارها نگاه دقیقی است و به جای دامن زدن به اختلافات اجتماعی و قرار دادن طبقات در مقابل یکدیگر باید نگاه یکسانی داشته باشیم هر چند یارانه های خانوارها بر اساس درآمد متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه اقتضا می کرد که مجلس شتاب هدفمند کردن یارانه ها را مد نظر داشته باشد، گفت: در سال اول 10 تا 20 هزار میلیارد تومان برای هدفمند کردن یارانه ها در نظر گرفته شده و قطعا در سال آینده نیز مجلس باید شتاب اجرای هدفمند کردن یارانه ها را مد نظر داشته باشد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کیفیت کار مجلس و استراتژی نمایندگان چارچوب گذاری برای دولت در هدفمند کردن یارانه ها است، خاطر نشان کرد: این استراتژی مجلس برای دفاع از حقوق مردم بود تا شیب کار متناسب با منطقی باشد که مجلس در نظر می گیرد.

لاریجانی با اشاره به اعتراض دولت به متصل کردن هدفمند کردن یارانه ها به بودجه سالانه بیان داشت: در مورد صندوق هدفمند کردن یارانه ها یک مشکل قانونی و حقوقی وجود داشت و ما حساسیتی نداشتیم که این صندوق وجود نداشته باشد.

نماینده مردم قم در خانه ملت یادآور شد: ما این تصور را که در هدفمند کردن یارانه ها دست دولت بسته شده را مطلقا قبول نداریم و قبول هم نداریم دست دولت را ببندیم و معتقدم که با کار مجلس نیز دست دولت بسته نشده است.

وی ادامه داد: مجلس فقط می خواهد به شیب هدفمند کردن یارانه ها نظارت داشته باشد و ما به قانون اساسی مقید هستیم که اجرا شود.

مجلس فقط می خواهد به شیب هدفمند کردن یارانه ها نظارت داشته باشد و ما به قانون اساسی مقید هستیم که اجرا شود

لاریجانی با بیان اینکه از نظر ما موضوع هدفمند کردن یارانه لاینحل نبود، گفت: با کار کمیسیون ویژه نظر دولت تامین شده است.

رئیس مجلس اضافه کرد: در این موضوع شکی نداریم که کل درآمدها باید به خزانه واریز شود و خرج ها باید طبق قانون باشد و کلیه هزینه ها باید در بودجه سالانه کشور مندرج باشد و حتی برداشت از صندوق ذخیره ارزی نیز باید بر اساس بودجه سالانه صورت گیرد و هر سال در بودجه مشخص می شود که چقدر از صندوق برداشت می شود.

وی نگرانی دولت را در مورد هدفمند کردن یارانه ها را بی دلیل دانست و تصریح کرد: در عین حال بعید به نظر می رسد مشکلی وجود داشته باشد.

لاریجانی در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص تمدید حکم رئیس سازمان صدا و سیما از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب  جدا از مقام رهبری واقعا یک کارشناس کارهای فرهنگی هستند ودر دورانی که در صدا و سیما و وزارت ارشاد با ایشان کار کرده ام ایشان دقیق النظر بوده و نظرات راهگشا ارائه می دادند.

وی به ذکر خاطره ای از رهبر معظم انقلاب در دوران وزارت ارشاد خود پرداخت و گفت: در زمینه رمان و داستان رهبری نظرات دقیقی را دارند و یادم هست در دورانی که وزیر ارشاد بودم رهبری نامه ای محرمانه برای من نوشتند که الان دیگر آن نامه جنبه محرمانه ندارد و ایشان در آن نامه استراتژی و جهت گیری ما را در رمان و داستان مورد اشاره قرار داده بودند که باید به چه سمت و سویی برویم تا استعدادهای خلاق شکل بگیرد و ایشان حتی مثال هایی از کارهای داستایوفسکی زدند.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما با اشاره به تمدید حکم رهبری برای عزت الله ضرغامی گفت: حوزه دین، اخلاق و آگاهی 3 حوزه مهم به شمار می رود و رادیو و تلویزیون بسیار می توانند در این موضوعات موثر باشند مثلا در موضوع دین چند لایه وجود دارد و نباید به آن سطحی نگریسته شود و تنها با میزگرد نمی توان موضوع دین را مورد پردازش قرار داد بلکه باید با زبان های مختلف آن را طرح کرد و در حوزه آگاهی نیز باید ببینیم مشارکت مردم به چه صورت می تواند در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جلب شود و هر چه مردم احساس کنند که با رسانه همدل هستند مشارکت بیشتری خواهند داشت.

وی با ابراز خرسندی از تمدید حکم ضرغامی در صدا و سیما، گفت: آقای ضرغامی با دقت نظر به موضوعات توجه دارند و امیدواریم به جای بحث های ساده و مقطعی از افراد حرفه ای در فعالیت ها استفاده شود تا در مسائل مربوط به رسانه ادیبانه تر کار شود.

لاریجانی به تداوم اعتراضات برخی گروه ها بعد از گذشته چند ماه از انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و اظهار داشت: صدا و سیما و رسانه های مکتوب می توانند در اقناع مردم کار کنند و موضوع را به صورت دقیق برای مردم مطرح کنند.

صدا و سیما و رسانه های مکتوب می توانند در اقناع مردم کار کنند و موضوع را به صورت دقیق برای مردم مطرح کنند

رئیس مجلس تاکید کرد: موضوعی که می توانست با بیان های مختلف و با آراستگی مطرح شود به یک کشمکش سیاسی تبدیل شده است و همه باید ببینند که چه چیزی برای نظام، کشور و منافع مردم مهم است.

عضو شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه شبکه های رسانه ای منطقه ای و غربی مدتهاست که بر روی ایران کار می کنند، گفت: همه باید در نظر داشته باشند که آیا دامن زدن به مشکلات تندروی های طرفین و انعکاس بین المللی این اختلافات به نفع نظام است یا خیر، چون برخی کشورهای منطقه مسائل کوچک ما را بزرگ و غیر طبیعی جلوه می دهند و به اضطراب در داخل دامن می زنند.

وی تصریح کرد: همه باید درباره راه حل های مسائل انتخابات فعالیت کنند چرا که ما به جای اینکه از راه حل های پر هزینه استفاده کنیم می توانستیم ساده تر مسائل را حل کنیم.

لاریجانی یادآور شد: اگر می خواهیم در کشور وحدت ملی داشته باشیم حتما باید به قوانین و قانون اساسی و چارچوب های نظری رهبری انقلاب توجه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به جریان های پیروز و شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که همه باید بدانند که انتخابات تنها مسئله کشور ما نیست و ما مسائل بسیار مهمتری داریم و همه باید برای توسعه کشور کار کنیم.

وی در خصوص شکایت برخی از نمایندگان از یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من هم این موضوع را شنیده ام و مجلس مجموعه ای از نمایندگان ملت با آرا و عقاید گوناگون است و باید توجه کرد که گاهی برخی پدیده ها وقتی به موقع علاج نشود خود به خود بار آنها زیاد شده و شتاب غیر طبیعی می گیرد، هزینه ها بالا می رود و باید توجه کرد کسانی که در بخش های مختلف سیاسی حضور دارند به ابعاد کارهای خود توجه کنند و اثرات آن را بر منافع کشور در نظر داشته باشند.

من نیز تا جایی که باید با توجه به جایگاه مراجع به نظرات ایشان ترتیب اثر داده شود راهکارهایی را دنبال کرده ام تا تعامل دولت و مجلس به نحوی حل شود

نماینده مردم قم در بخش دیگری از این گفتگو به انتقادات مراجع عظام قم از برخی اقدامات دولت اشاره کرد و گفت: مراجع عظام در تماس های گوناگون نظرات خود را اعلام کرده اند و از طرق مختلف به اطلاع دولت رسانده اند به ما نیز این نظرات را منتقل کرده اند و من نیز تا جایی که باید با توجه به جایگاه مراجع به نظرات ایشان ترتیب اثر داده شود راهکارهایی را دنبال کرده ام تا تعامل دولت و مجلس به نحوی حل شود چرا که نظرات مراجع محترم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص ممنوع الخروج شدن برخی از هنرمندان، گفت: من این موضوع را پیش از سفر به عراق شنیدم و در جریان ماجرا نبودم به همین دلیل قرار است از مجاری مربوطه پیگیری های لازم انجام شود.


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 3:3 عصر
گزارشی از پیامدهای هدفمند کردن یارانه ها از نگاه مردم کوچه و بازار;
 هنوز اتفاقی نیفتاده، همه چیز گران شده است 

در شرایطی که دولت و مجلس سخت در حال بررسی مواد لایحه و یا بهتر بگوییم طرح هدفمند کردن یارانه ها هستند، مردم به عنوان یکی از عناصر اصلی اجرای این طرح هنوز ابهامات بسیاری در این خصوص دارند که باید پیش از وارد شدن به مرحله اجرا، این نگرانی ها به طور کامل برطرف شود.این در حالی است که روز گذشته مجلس ودولت در زمینه هدفمند کردن یارانه ها به توافقات لازم دست یافتند.طرح هدفمند کردن یارانه ها که قرار است در قالب طرح تحول اقتصادی توسط دولت اجرا شود، این روزها به موضوع اول اخبار اقتصادی رسانه های کشور تبدیل شده است. در این باره تا کنون کارشناسان اقتصادی نظرات، ایرادات و پیشنهادات بسیاری را مطرح کرده اند و مسئولان دولتی نیز اظهارات زیادی در این خصوص داشته اند، تمام این اقدامات در جهت بررسی دقیق تر و کارشناسی تر این طرح انجام می شود و به تعبیری می توان اتفافات فعلی را یک نوع همدلی مسئولان و کارشناسان در جهت اجرای بهینه طرح هدفمند کردن یارانه ها عنوان کرد. در این میان مردم نیز به عنوان یکی از عناصر اصلی اجرای طرح مذکور هستند که در صورت عدم آشنایی آنها با این طرح و یا عدم همکاری آنها در زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، قطعا نتایج مثبتی که برای آن پیش بینی شده است، قابل دستیابی نخواهد بود. یک مدیر دولتی که اطلاع رسانی در زمینه هدفمند کردن یارانه ها را ضعیف می داند می گوید: از طرح هدفمند کردن یارانه اطلاع کمی دارم و در مورد آن تردید دارم، زیرا میزان رقم پرداخت ها به مردم مشخص نیست و مسئولان بصورت شفاف بازگو نمی کنند و ارقامی که اعلام می شود با هم تناقص دارد. وی ادامه داد: این طرح فقط گران شدن و آزاد سازی قیمت ها را در پیش دارد، شرایط از وضع کنونی سخت تر و قدرت خرید خانواده ها کم می شود. وی کاهش تورم و جلوگیری از گرانی های بی مورد را از انتظارات مردم بیان کرد و اظهار داشت: هدفمند کردن یارانه ها افزایش رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. وی در پایان بیان داشت: امیدواریم این طرح مانند تجربه های شکست خورده قبلی نباشد تا همانند گذشته قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه فقیرتر شوند. یکی دیگر از کسانی که طرح هدفمند کردن یارانه ها را یکی از ارکان اصلاح اقتصادی دانست گفت: باتوجه به شعار دولت که عدالت محوری را سرلوحه کار خود قرار داد نیاز به هدفمند کردن یارانه وجود دارد، در حالی که هم اکنون 70 درصد یارانه ها توسط 30 درصد مردم که از اقشار مرفه جامعه هستند استفاده می شود. به گزارش فارس وی تصور مردم را بعد اجرای طرح هدفمند کردن اشتغال بیشتر و تولید ثروت ملی عنوان می کند و ادامه می دهد: در صورتیکه یارانه بصورت عادلانه تقسیم و توزیع شود تورم ناشی از اجرای این طرح در کوتاه مدت از بین می رود که این بستگی به سیاست های اقتصادی عاقلانه مدیران اقتصادی دارد. وی گفت: عادلانه توزیع شدن یارانه ها به جای حذف یارانه ها منجر به از بین رفتن فاصله طبقاتی بین اقشار کم درآمد و قشر مرفه جامعه، افزایش قدرت خرید مردم، بهبود وضعیت اقتصادی مردم و تک رقمی شدن تورم است و این طرح باید در راستای کمک به مردم باشد. این کارمند بخش خصوصی ادامه داد: در صورت اطمینان از بهبود وضعیت اقتصادی کشور در کوتاه مدت و تداوم این مهم و کاهش نرخ تورم و تک رقمی شدن آن حاضر به تحمل فشارهای اقتصادی در کوتاه مدت خواهم بود. یک معلم دارای مدرک کارشناسی ارشد نیز این طرح را یکی از مهمترین طرحهای اقتصادی دولت در طی 30 سال گذشته دانست و عنوان کرد: هدفمند کردن یارانه ها تاثیر بسیار خوبی در روند زندگی مردم می تواند داشته باشد و با واقعی شدن قیمت ها و استفاده صحیح از یارانه های دولت نحوه برخورد مردم با مصرف و مصرف زدگی واقعی خواهد شد. وی ادامه داد: با اجرای این طرح هر فرد جایگاه خود را در محیط زندگی و آنچه که مصرف می کند خواهد یافت. اقتصاد در مسیر صحیح خود قرار خواهد گرفت و این به شرط اجرای صحیح و دقیق آن است. این معلم اظهار داشت: کشور دارای یک جهش قیمت بالا خواهد شد البته این جهش قیمت در راستای آزادسازی قیمت ها مدتی کشور را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد اما با مدیریت خانواده ها و مساعدت دولت و اجرای صحیح و کارشناسی شده برنامه طرح تحول اقتصادی که هدفمند کردن یارانه ها نیز بخشی از آن است می تواند به یک ثبات و تعادل منجر شود. در واقع حمایت از اقشار آسیب پذیر و اجرای عدالت اجتماعی از اهداف این طرح است. بسیاری بر این باورند که اجرای این طرح قطعا در کوتاه مدت باعث تورم و گرانی خواهد شد و اگر دولت راهکارهای مقابله با اثرات منفی طرح را پیش بینی و اجرا نکند مسلما مشکلاتی را برای اقشار جامعه بخصوص 5 دهک اول ایجاد خواهد کرد. انها یکی از راهکارها را کم کردن شیب اجرای طرح می دانند و می گویند اصلاح حقوق کارکنان دولت اعم از دولتی و خصوصی و توجه ویژه به مستمری بگیران کمیته امداد و بازنشستگان، از دیگر راهکارهای اجرایی شدن این طرح خواهد بوداین در حالی است که هنوز طرح اجرا نشده گوشت کیلویی 9 هزار تومان به 15 هزار تومان رسیده است و نان هم گران شده است. وی امیدوار است که به تناسب آزاد سازی قیمت ها بحث اصلاح حقوق و مشخص بودن یارانه پرداختی به خانواده ها مشخص شود. دولت بعنوان مدیر کلان جامعه باید از خودش شروع کند و اقدامی که در خصوص لامپ های کم مصرف وزارت نیرو انجام داد اقدامی انقلابی و موثر بود که باید این روند ادامه پیداکند. یک دانشجو ی پیگیر در زمینه های اقتصادی و مطلع از این طرح اظهار داشت: از جزییات به طور کامل مطلع هستم و پیگیری دقیقی از رسانه ها و مصوبات مجلس دارم. وی ادامه داد: یارانه ها چیزی حدود 100 هزار میلیارد تومان است که قرار است به صورت غیر نقدی و به صورت نقدی بین جامعه هدف (قشر متوسط و پایین) که حدود 70 درصد است توزیع شود در حالیکه این یارانه ها در حال حاضر به 30 درصد از مردم کشور تعلق می گیرد. ماکنالی گفت: برای اجرای طرح هدفمند یارانه ها قرار است که 50 درصد به اقشار متوسط و پایین، 30 درصدبه تولید برای اصلاح سیستم تولید خود یعنی جایگزینی ماشین آلات جدید به جای ماشین آلات قدیمی در صنعت و استفاده بهینه از آب و انرژی در بخش کشاورزی و حدود 20 درصد برای بودجه دولت به دلیل افزایش هزینه های دولت و افزایش بودجه عمرانی کشور برای بهبود زیر ساخت های کشور تعلق بگیرد. حال باید مسولین چه تدابیری بیندیشند تا مردم از این دلنگرانی ها بیرون ایند؟


دوشنبه 88 آبان 18 , ساعت 3:1 عصر
با تامین نظر رئیس جمهور;
 مجلس با دولت کنار آمد 

گروه سیاسی -  پس از تهدید محمود احمدی نژاد به استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها در صورت عدم توجه مجلس به نظر دولت، مجلس شورای اسلامی سرانجام در برابر دولت دهم کوتاه آمد تا طرح هدفمند کردن یارانه ها آنگونه که مد نظر دولت است وارد فاز عملیاتی گردد. براساس گزارش های منتشر شده از جلسه علنی روز گذشته مجلس امکان نظارت بر درآمدها و هزینه های طرح هدفمند کردن یارانه ها از مجلس سلب و دولت مجاز است در راستای اجرای این قانون وجوه حاصل را به ردیف درآمدی مربوط و مندرج در قانون بودجه کل کشور واریز و معادل صددرصد اعتبار تحت عنوان «اعتبارات موضوع هدفمندسازی یارانه ها» را هزینه کند. در شرایطی که هفته گذشته نمایندگان مجلس در جریان بررسی ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها مصوب کرده بودند که طرح هدفمند کردن یارانه ها در بودجه سنواتی قرار بگیرد و درآمد حاصل از آن به خزانه کل کشور واریز گردد اما روز گذشته و پس از تهدید هفته گذشته محمود احمدی نژاد به استرداد لایحه، نمایندگان در جریان بررسی ماده 16 این لایحه مصوبه پیشین خود را نقض کردند تا دست دولت برای برداشت پول از درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه ها باز باشد.
خط و نشان ها!
محمود احمدی نژاد در جریان حضور غیر منتظره و سرزده خود در مجلس خطاب به نمایندگان گفته بود: «به شما می گویم اگر این بودجه  سالانه بند بشود، دولت زیر بار این مسئولیت نمی رود. ما در دولت تصمیم گرفتیم و من یادداشت دولت را به رئیس محترم مجلس خواهم داد. اگر این طرح به بودجه سالانه بند بشود ما لایحه را پس می گیریم; چرا که این کار نشدنی است. شما که نمی خواهید مردم را به مشکل بیندازید؟» پس از این اظهار نظر احمدی نژاد بحث های فراوانی میان نمایندگان در گرفت. در شرایطی که برخی همچون محمدرضا باهنر بر این نظر بودند که نمایندگان با استرداد لایحه موافقت کنند اما نمایندگانی نیز چون احمد توکلی بر مقاومت مجلس در برابر دولت تاکید داشته و می گفتند که دولت باید به نظر نمایندگان احترام بگذارد و مصوبات آنها را بپذیرد. پس از یک هفته بحث اما در نهایت دیروز نه لایحه پس گرفته شد و نه دولت به نظر مجلس تمکین کرد. بلکه این نمایندگان بودند که با نقض مصوبه پیشین خود مقابل دولت کوتاه آمده و به آن اجازه دادند که فارغ از نظارت مجلس و هرآنقدر که می خواهد از درآمدهای طرح هدفمند کردن یارانه برداشت کند. براساس ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها که هفته پیش توسط نمایندگان تصویب شده بود برای دولت چهار ردیف درآمدی و هزینه ای در لوایح بودجه سنواتی لحاظ شده بود که امکان نظارت مجلس بر هزینه درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه ها را ارائه می داد اما در ماده 16 که  به تصویب نمایندگان رسید این چهار ردیف به یک ردیف کاهش داده شد تا به گفته توکلی امکان نظارت مجلس سلب شود.
هدفمندی فراگیر
ماده 16 لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرده بود فقط برای سال 88 در نظر گرفته شده بود که تنها اجازه اجرای هدفمند کردن حامل های انرژی را به دولت می داد اما در مصوبات نمایندگان علاوه بر اینکه قید زمانی سال 88 حذف گردید به دولت اجازه داده می شود تا علاوه بر اجرای هدفمندسازی حامل های انرژی، دیگر موارد هدفمندسازی یارانه ای از جمله آب و برق را نیز در سال جاری اجرایی کند. این مصوبه حاکی از آن است که دولت مجاز است در راستای اجرای این قانون وجوه حاصل را به ردیف درآمدی مربوطه مندرج در قانون بودجه کل کشور واریز و معادل صددرصد اعتبار تحت عنوان «اعتبارات موضوع هدفمندسازی یارانه ها» را هزینه کند.کارشناسان اقتصادی ضمن هشدار به عواقب سو» طرح هدفمند کردن یارانه ها همچون ایجاد تورم شدید در جامعه و احتمال فشار شدید بر طبقات محروم مطرح می کنند که دلیل اصلی اصرار دولت به اجرای این طرح جبران کسری بودجه شدید خود از طریق درآمدهای آن است و تهدید به استرداد لایحه نیز در این راستا ارزیابی می شود چون در صورتی که این لایحه ذیل بودجه سنواتی قرار گرفته و در آمدهای آن به خزانه کشور واریز شود دولت امکان برداشت بی حساب از آن را نخواهد داشت و هرگونه برداشتی طبق نظارت مجلس انجام خواهد پذیرفت.
همه چیز برای دولت
با توجه به مصوبات روز گذشته نمایندگان و کوتاه آمدن مجلس در برابر تهدید محمود احمدی نژاد، دولت قادر خواهد بود هر زمان و به هر میزان که اراده کرد از درآمدهای حاصل از طرح هدفمند کردن یارانه ها برداشت و در محل مورد نظر خویش اعتبار کند. به گفته موافقان این امر کمک بسیاری به دولت برای جبران کسری بودجه می کند. اقدام دولت البته مخالفت های جدی را نیز به همراه داشت. به نحوی که پس از ایجاد تعارض میان مصوبات مجلس در مورد مواد 13 و 16 لایحه هدفمند کردن یارانه ها، برخی نمایندگان پیشنهاداتی را برای رفع ابهام ارائه دادند که عموما با مخالفت مواجه شد و رای لازم را کسب نکرد. به گزارش ایلنا، محمدرضا خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شان مجلس نیست که مصوبه پیشین خود را زیر سوال ببرد از ابوترابی فرد که ریاست جلسه را برعهده داشت خواست تا این لایحه را بار دیگر به کمیسیون ویژه بازگرداند تا این تعارض مرتفع شود. وی به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه برای اجرای این لایحه عجله نکنید اشاره کرد و گفت: نباید قانون متناقضی را به دولت ارائه دهیم که هرگاه در اجرایش دچار مشکل شد، گناهش را به گردن مجلس بیاندازد. ابوترابی فرد نیز این پیشنهاد را لازم ندانست و گفت: ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه ها مربوط به تمامی مراحل درآمدی است اما ماده 16 فقط در مورد حامل های انرژی است که تعارضی را به وجود نمی آورد.
پیشنهادی که تصویب شد
جهانبخش محبی نیا عضو هیات رئیسه مجلس طی پیشنهادی خواستار آن شد که اجرای هدفمندسازی یارانه ها از سال جاری تنها مربوط به حامل های انرژی نشود و دیگر موارد هدفمندسازی یارانه ها را نیز در بر بگیرد این پیشنهاد اگرچه نهایتا با 114 رای موافق به تصویب رسید اما با تذکرات متعددی از سوی نمایندگان مواجه شد از جمله آنکه خباز اعلام کرد هدف از ماده 16 آن بود که دولت به شکل آزمایشی بخشی از لایحه هدفمند کردن یارانه ها را در سال جاری اجرایی کند اما به این ترتیب دامنه اختیارات دولت را گسترش می دهید که نوعی زیرکی در قانونگذاری است. حسن ونایی نیز با کنایه به ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: مدیریت حضرت عالی قابل درک است اما با اصلاح اینچنینی ماده 16، کل ماده ماده 13 و تبصره یک آن حذف می شود. جمشید انصاری نیز رفع ابهام مورد نظر محبی نیا را در تعارض با مبانی بودجه ای خواند.
اعتراض شدید توکلی به مجلس و دولت
احمد توکلی نیز در ادامه تذکرات به ابوترابی فرد گفت: گویا شما می خواهید تناقض در مصوبات مجلس را صددرصد کنید قبلا ماده 16 با اصلاحات منظور برخی نمایندگان تنها با ماده 13 تعارض داشت اما با پیشنهاد آقای محبی نیا با تبصره های این ماده نیز تعارض پیدا می کند. وی افزود: هر بلایی که دلتان خواست سر این قانون آورده اید و در حال حاضر نیز به دنبال تغییر ماهیت ماده 16 و تعمیم آن به کل لایحه هدفمندسازی یارانه ها هستید. براساس این گزارش ابوترابی فرد در پاسخ به این تذکر سکوت کرد که با فریاد اعتراضی توکلی مواجه شد که می گفت جواب من را بدهید و حداقل بگویید که تذکرم وارد هست یا نه؟ در این هنگام ستار هدایتخواه که از جمله نمایندگان حامی دولت است طی تذکری اعلام کرد برخی نمایندگان به بهانه تذکر، در مخالفت با پیشنهادات مطرح شده صحبت می کنند و به گونه ای حرف می زنند که گویی نمایندگان تبانی هایی انجام دادند که در مجلس اتفاقی بیافتد این برخورد دون شان مجلس است و رئیس جلسه نباید به آن اجازه مطرح شدن بدهد اما ابوترابی فرد برخلاف سخنان هدایتخواه، تذکرات انصاری و توکلی را وارد دانست و علی رغم این، پیشنهاد محبی نیا را به رای گذاشت. با پایان یافتن مذاکرات سرانجام با ارائه 114 رای موافق در مقابل 48 رای مخالف این پیشنهاد مصوب شد که براساس آن دولت از سال جاری می تواند تمامی لایحه هدفمند کردن یارانه ها از جمله حامل های انرژی و دیگر یارانه های مربوط به آب، برق، گندم و... را در سال جاری اجرایی نماید.


یکشنبه 88 آبان 17 , ساعت 10:1 صبح

هدفمندکردن یارانه هابحث داغ وجنجالی این روزها میباشد.

درحال حاضرباقصدگذرازجهان سومی ها وحضورباصلابت درکشورهای درحال توسعه درحال نبردهستیم.اکنون که توان مقابله علمی درعرصه های علمی جهان راپیداکرده ایم عده ای که مقرضانه دراین عرصه احساس خطرکرده اند سعی درجلوگیری ازحرکت چرخ بزرگ توسعه دارند.

دشمنان ماهیچگاه ازپیروزی ماخوشحال نشدند.اکنون کشورنیازمند همدلی درحرکت همسوبادانشمندان میباشد پس همه باهم درابادی ایران خودکوشاباشیم.

موضوع مهم اصلاحات باهدف مهم هدفمندکردن یارانه هاامروزبه دغدغه بزرگی برای جامعه تبدیل گردیده است تغییرات درهردولت بادیدرونداصلاحات باعث رشد اقتصادی وتوسعه یافتگی درهرجامعه ای می گردد.

البته دیدگاه صحیح اقتصادی واجتماعی برای نیل به اهداف هرکشوری درصدرامورآن قراردارد.درحال حاضرباتوجه به عدم اطمینان خاطر مردم ازلحاظ روند صحیح اجرای این پیشنهاد باعث نگرانی خاطر وناامنی فکری درسطح اجتماع گردیده است .حال دروهله اول نیازا ست تا با دقت خاطر درنحوه اجرا اطمینان سطح اجتماع را ازاین موضوع براورده نمائیم وسپس درجهت دستیابی به این امربااستفاده ازدیدگاه کارشناسی سطح جامعه وعام اجتماع به اطمینان خاطر بیشتری دسترسی پیدا نمائیم.

ایجادامنیت خاطراجتماعی باعث می گرددتاتوطئه دشمنان درتخریب افکاراجتماعی ناکام بماند.البته اینجانب به عنوان یک کارشناس اقتصادی ومدرس درس اقتصاد دردانشگاه به این نتیجه رسیده ام که اگربرای مردم ماامنیت خاطر اجتماعی درتامین خواسته های انها بوجود بیایددرحرکت اجتماعی پیشتاز می باشند.تجربه درکشورمانشان داده است که هیچگاه پرداخت های نقدی امکان پذیر وادامه دار نبوده است واین مسئله نگرانی ها رادرپرداخت یارانه ها دوچندان نموده است.حال باتوجه به این عدم اطمینان بوجودامده دشمنان نیزازاین امراستفاده بهینه جهت نیل به اهداف خائنانه خودرادردستورکارقرارداده اندوازاین اب گل الودماهیگیری مینمایند.

به نظراینجانب یکی ازراهکارهامی تواندایجاد اسایش خاطر باراهکارهای ساده تر باشد.

1-باتوجه به نوع برخورداجتماعی منظور شدن یارانه ها به صورت عدم تغییر درهدف برای مثال پرداخت شدن مابالتفاوت یارانه ها در قبوض برق اب و...

2-ایجادسیاستهای تشویقی بااستفاده ازابزارهای دولتی مانندبخشش قبوض وتشویق درجهت فرهنگ سازی

3-بااستفاده ازابزارهای تبلیغاتی دراختیار دولت زمینه فرهنگی کاهش در مصرف جهت امادگی به رسیدن به زمان لازم

4-پرداخت یارانه هابصورت غیرنقدی تحت عنوان کمک های معیشتی

5-دادن زمان لازم برای تطبیق افکار عمومی بااجرای طرح

6-همراهی ارگانهای صاحب نظرباقانونگذاران

7-ارتباط بانخبگان محلات مورداعتماد درجهت توجیه مناسب مردم

 

درصورت ایجادبسترمناسب میتوان این موضوع را با آرامش خاطرپیگیری نمود وبااطمینان هدفمند کردن یارانه ها رادردستوراجرا قرار داده ومراحل بعدی طرح رااجرانمود.البته نگرانی های بوجود امده بدلیل افزایش قیمتها این نگرانی ها را به واقعیت تبدیل نموده است.

افزایش قیمت نان وسایراقلام این وضعیت رادچارتشویش خاطردوچندان نموده است

نویسنده محمدصادق افتتاحی کارشناس ارشد علوم اقتصادی


<      1   2      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ