سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ترس با نومیدى همراه است ، و آزرم با بى بهرگى همعنان ، و فرصت چون ابر گذران . پس فرصتهاى نیک را غنیمت بشمارید . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 89 اردیبهشت 22 , ساعت 12:49 عصر

اززمان قدیم مسئله ازدواج موقت بحث برانگیز بوده است اماباید توجه کرداسلام احکام رابرای اخلاق مداری اورده است ونگاه متعصبانه به آن باعث گردیده است تادیدگاه مردم تغییر کند.درحال حاضر باجابجایی دراحکام دینی تفکرمردم به مسائل دینی منحرف گردیده است .اگردرخانواده ای عنوان گرددکه خدایی نکرده فرزند یاوابسته انها عمل خلاف شرع وشنیع ازجمله زنا ویا عمل لواط انجام داده است سعی می کنندتاازکنار ان گذشته وبابی توجهی این امر راچشمپوشی نمایند.اما اگردراین خانواده حتی اگر خیلی هم مومن باشند اسمی ازعمل مستحب وانسانی اخلاقی صیغه به زبان بیایید تمام خانواده به سمت شخص یورش برده واورا تقبیح می کنند واینجاست که باید فریاد وااسفا سرداد .چرا که پیامبراسلام می فرماید اگرصیغه توسط خلفا حرام نمی شد هیچکس زنا نمی کرد مگر افرادشقی وجنایتکار .ایا اسلام به اینده فکر نکرده است .وای بر امتی که حلال خدا راحرام وحرام خدا راحلال کند.بله باید ترسید ازتغییر دردین وجایگزینی حرام بجای حلال خداوند.زنان بیوه .شوهرطلاق داده ازاسم صیقه وحشت می کنند درحالیکه دراجتماع تن فروشی درمطبوعات وسطح اجتماع بوی کسب وکار گرفته است.ایا باید به راحتی ازاین مسائل گذشت؟البته نگاه داشتن حرمت هاهم نیاز به فرهنگ سازی دارد اما مگر بابلوغ زودرس جوانان به دلیل تهاجم فرهنگی توانستیم مبارزه کنیم ؟البته باتعصب نباید دین را به بی دینی کشاند .زنازادگان جزو اشقیا خواهند شد.پس باید بازنا ولواط وهمجنس بازی مبارزه کردتا کانون خانواده هاواساس اجتماع ویران نگردد./به امید روزی که حرام ازجامعه ما رخت برکند.باتشکر استاد دانشگاه ومحقق


شنبه 89 اردیبهشت 18 , ساعت 12:13 عصر

افزایش ‌یک‌ میلیونی ‌دختران ‌مجرد تا ‌10 سال ‌آینده

همسری در کشور رخ دهد چرا که اگر تعداد پسران در سن ازدواج را با دختران در آستانه ازدواج با فاصله سنی دو یا سه سال نیز در نظر بگیریم تعداد دخترهایی که مجرد باقی می مانند کمتر می شود.
وی اظهار داشت: استاندارد بین المللی این است که از بین هر 205 نوزاد متولد شده در دنیا 100 نوزاد دختر و 105 نوزاد پسر باشد و این ترکیب در ایران نیز مستثئی نیست چرا که مرگ و میر پسرها در بدو تولد بیشتر است و این تعداد دختر و پسر معمولا در سنین جوانی به تعادل می رسند و در ایران هم معمولا در سالهای مختلف تفاوت جمعیت زنان و مردان اختلافی در حدود یک میلیون نفر داشته که طبیعی است.
کاظمی پور با بیان این که هم اکنون تعداد دختران مجرد 15 تا 19 ساله از میزان پسرهای مجرد 15 تا 19 ساله کمتر است، ادامه داد: در تمامی رده های سنی تعداد دختران مجرد همان رنج سنی از میزان پسران مجرد کمتر است.
وی تاکید کرد: ولی به دلیل این که بین سن ازدواج دختران و پسرها به طور متوسط پنج سال فاصله وجود دارد در مقایسه تعداد دخترهای مجرد 15 تا 35 ساله با پسرهای مجرد 20 تا 40 ساله، تعداد دختران حدود یک میلیون نفر بیشتر است.
معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در مورد علت این مسئله توضیح داد: به دلیل افزایش تعداد موالید در دهه اول انقلاب کشور ما دارای یک هرم سنی با قاعده وسیع بوده و تعداد جمعیت 15 تا 19 ساله کشور از جمعیت 20 تا 24 ساله بیشتر بود و زمانی که تعداد دختران را یک رنج سنی پایین تر می گیریم این قاعده سنی متورم تر است و تعداد دخترهایی بیشتری در این رده قرار دارد.
وی با بیان این که با کاهش تعداد موالید قاعده هرم سنی در ایران در حال کوچک شدن است ادامه داد: با جمع شدن این قاعده هرم سنی، تعداد جمعیت 15 تا 19 ساله از 20 تا 24 ساله کمتر شده و تعداد دخترهای مجرد 15 تا 35 ساله از پسرهای 20 تا 40 ساله کمتر می شود و در یک دهه آینده پسرهای در معرض ازدواج از دخترهای در معرض ازدواج بیشتر می شوند.
کاظمی پور تصریح کرد: این مسئله منجر به مجرد ماندن یک میلیون دختر تا ده سال آینده می شود.
وی با بیان این که این مشکل از سوی کارشناسان از دهه 70 گوشزد شده است گفت: در حال حاضر تعداد پسران مجرد از دختران مجرد در هر رده سنی بیشتر است ولی تعداد دختران از پسران در یک رده سنی پایین تر کمتر است و راه حل جلوگیری از تجرد قطعی این تعداد دختر همسن گزینی پسران در ازدواج است.

ارسال شده توسط در -

سه شنبه 89 اردیبهشت 14 , ساعت 4:27 عصر
یک باند فحشا و زور گیری به نام باند مجید دینامیک دستگیر و زنان و مردان این گروه تبهکار تحویل مقامات قضایی شدند.

سرهنگ مینایی رئیس کلانتری 128 تهران نو گفت: چندی پیش با تماس‌ها و گزارش‌های مردمی منطقه شرق تهران پرونده‌ای در دستور کار قرار گرفت مبنی بر اینکه فردی با تشکیل باندی معروف به «مجید دینامیک «در این منطقه علاوه بر راه اندازی خانه فساد، مبادرت به زور گیری، شرارت و سرقت می‌کند.

وی افزود: با تکمیل تحقیقات پلیسی منتظر یک فرصت مناسب بودیم که همگی اعضای باند را یکجا دستگیر کنیم تا اینکه یک روز از پلیس 110 به کلانتری گزارش زورگیری تجاوز بعنف به دست ما رسید که به محض دریافت جزییات خبر مطمئن شدم که اعضای باند «مجید دینامیک» در این زور گیری دخیل هستند.

این مقام مسول ادامه داد:به محض دریافت زور گیری در بلوار امام علی(ع) سریعا وارد عمل شده و متهمان را که دو زن و دو مرد بودند را در یک حرکت پلیسی و غافلگیرانه دستگیر کردیم.با دستور مقام قضایی به مخفیگاه و منزل متهمان اعزام شده و درآنجا نیز اعضای دیگر باند ازجمله مجید معروف به «مجید دینامیک» که سردسته این باند بود را در حالیکه به صورت بسیار حرفه‌ای زیر تختی پنهان شده بود، دستگیر کردیم.

گفتنی است «مجید دینامیک «از متهمان سابقه دار است و با تشکیل این باند مبادرت به زورگیری، سرقت، تجاوز به‌عنف، ارتباط نامشروع و خفتگیری در شرق تهران می‌کرد.
سه شنبه 89 اردیبهشت 14 , ساعت 4:26 عصر
دختری جوان پس از ربوده شدن از سوی سه مامورنما توسط این افراد در شمال شرق تهران مورد تجاوز قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دقایقی پس از بامداد جمعه 10 اردیبهشت سال جاری دختری 20 ساله به نام مهشید با مراجعه به پایگاه یکم پلیس آگاهی پایتخت از سه مامورنما که وی را مورد تجاوز قرار داده بودند اعلام شکایت کرد.

این دختر مدعی شد: حدود ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه از محل کار خود خارج شدم تا به خانه بروم. در حاشیه‌ی بزرگراه امام علی (ع) منتظر تاکسی بودم که یک ریوی سفیدرنگ با سه سرنشین جلوی پایم ترمز زد. همه آنها بی‌سیم داشتند و سرنشین جلو خود را مامور بسیج معرفی کرد. بعد با این بهانه که حجابم نامناسب است گفتند باید با آنها به پایگاه بسیج بروم تا با اخذ تعهد، آزادم کنند. من که ترسیده بودم مشکلی برایم ایجاد شود، سوار خودرو شدم. بعد از طی مسیری، از بزرگراه منحرف شدند و من را به جایی در حوالی لشگرک بردند.

حدود هشت ساعت در یک خانه من را مورد تجاوز قرار دادند. سپس با اتومبیل خود به جایی در حوالی همان منطقه انتقالم دادند و رهایم کردند.

با طرح این شکایت، پرونده جهت انجام تحقیقات به اداره‌ی یازدهم آگاهی ارجاع شد و قاضی صفر خاکی دادیار شعبه‌ی سوم دادسرای امور جنایی تهران نیز دستورات قضایی لازم را در این زمینه صادر کرد.

در پی بررسی‌های ابتدایی و با مراجعه به پایگاه‌های بسیج منطقه‌ی مذکور، مشخص شد که این پایگاه‌ها در آن ساعت فعال نبوده و هیچیک از نیروهای بسیج هم در آن ساعت ماموریتی نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، با به دست آمدن اطلاعات اولیه از این حادثه، دادیار جنایی تهران دستور شناسایی و بازداشت سه مامورنما را صادر کرد و تلاش‌ها برای دستگیری متهمان ادامه دارد
سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 2:53 عصر

صیغه عقد موقت

پرسش:
من صیغه عقد موقت ازدواج را می خواهم که بتوانم با نامزدم عقد موقت کنم .

پاسخ:

اگر نامزد شما باکره باشد باید اذن پدر یا پدر بزرگ پدری او را لحاظ کنید و بدون اذن والد اشکال دارد[1]به هر تقدیر صیغه موقت را باید کسی اجرا کند که بتواند آن را به عربی صحیح[2]قرائت کند و معنای آن را هم اراده کند و اگر خودتان می خواهید جاری کنید به رساله عملیه مرجع تقلید خود رجوع کنید و در هر صورت بعد از تعیین مدت و مهریه که حتما باید پرداخته شود مگر آنکه همسر شما آن را هبه کند زن می گوید:

"زوجتک یا متعتک یا انکحتک نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم"و مرد هم بلافاصله می گوید"قبلت"و عقد موقت درست است.

و اگر وکیل بگیرند وکیل زن می گوید: "متعت موکلتی موکلک فی المده المعلومه علی المهر المعلوم"و وکیل مرد می گوید:"قبلت لموکلی هکذا"

و اگر وکیل هر دو نفر یکی است به جای زن می گوید:"متعت موکلتی موکلی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم"و به جای مرد می گوید:"قبلت لموکلی هکذا"

و اگر مرد خود وکیل زن است و او را برای خود عقد می کند می گوید:"متعت موکلتی نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم" و بلافاصله می گوید: "قبلت هکذا"

و با این حساب عقد موقت جاری می شود.[3]




[1]توضیح المسائل مراجع،مسأله، 2376.

[2]توضیح المسائل مراجع،مسأله، 2370.

[3]توضیح المسائل مراجع، مسأله 2369.


منبع: پایگاه حوزه47554755

سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 2:52 عصر

ازدواج موقت مرد سنی با اهل کتاب

پرسش:
دوست من دارای مذهب حنفیه است (یعنی از اهل سنت می باشد) که به دنبال تحقیق در مورد منابع سنی است که صیغه ی موقت را تأیید کرده اند. او می خواهد با زنی از اهل کتاب ازدواج موقت نماید. تا آنجا که من می دانم برای ازدواج موقت با اهل کتاب مرد باید اجازه از همسر دائمی خود بگیرد. ولی مشکل این است که همسر دوست من سنی مذهب است و به صیغه ی موقت اعتقاد ندارد. در این صورت دوستی سنی من که صیغه ی موقت را پذیرفته آیا می تواند بدون اجازه ی از همسر خود (برای جلوگیری از مشکلات خانوادگی) با زنی از اهل کتاب ازدواج موقت نماید ؟

پاسخ:

نکاح موقت در زمان رسول خدا صلی الله علیه و اله از جانب پروردگار تشریع گشت و این حکم بنابر نظر فقهاء شیعه همچنان به قوت خود باقی است، اما بنابر نظر فقهاء اهل سنت این حکم نسخ شده است.[1]

بنابراین حکم جواز متعه از مختصات شیعه می باشد و بنابر نظر اهل سنت نه با مسلمان و نه با اهل کتاب و نه با مشرکین نمی توان نکاح موقت نمود. البته نکاح دائم مرد مسلمان با زن اهل کتاب را جایز می شمرند.[2] اینکه شما فرمودید: “نکاح متعه نیاز به اجازه همسر دائمی دارد“ در فقه شیعه چنین مطلبی وجود ندارد.




[1]کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه ج 4 ص 85

 

[2]کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه ج 4 ص 85

 


منبع: پایگاه حوزه3198-13198-1

سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 2:47 عصر

ازدواج با یک زن مسیحی و طریقه صحیح اجرای صیغه عقد

پرسش:
قصد دارم با یک زن مسیحی ازدواج کنم، اما مطمئن نیستم که آیا او به سیستم ما اعتقاد دارد و نمی دانم چگونه اینکار را انجام دهم و چه کاری باید انجام دهم و چه چیزی او باید بگوید، آیا ما دو تائی می توانیم عقد را انجام دهیم. آیا شما می توانید به ما گویش و لهجه درست را بگوئید و بگوئید باید به چه زبانی باشد؟

پاسخ:

1)- مشهور از فقهاء شیعه ازدواج دائم با زنان اهل کتاب را جایز نمی دانند اگر چه بعضی از آنان جایز می دانند مانند مرحوم آیت الله خویی و .... اما اکثر فقهاء شیعه ازدواج موقت با زنان اهل کتاب را جایز می شمارند .

2)- خواندن صیغه عقد باید به زبان عربی باشد – و بعضی از فقها در حالت اضطرار و عدم دسترسی به کسی که بتواند صیغه را به عربی صحیح بخواند – اجازه می دهند که به زبان های دیگر هم خوانده شود به شرط آن که درست مضامین صیغه عربی منظور شود .

3)- اگر خود شما خواستید صیغه عقد را بخوانید آن زن کتابی می تواند شما را وکیل خود قرار داده و از جانب او و خودتان صیغه را بخوانید . و اگر کس دیگری می خواند آن شخص را وکیل خود قرار داده تا از سوی شما صیغه را جاری کند .

4)- به هر حال شما می توانید صیغه عقد را با مراجعه به یکی از علماء که قابل دسترسی است جاری کنید .

5)- برای کسب اطلاع بیشتر شما می توانید به رساله عملیه فقها و مراجع تقلید در سایت مراجعه فرمایید
منبع: پایگاه حوزه32213221

سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 2:46 عصر

ازدواج موقت بدون اذن پدر طبق نظر آقای بهجت

پرسش:
آیا یک زن بزرگسال که هنوز مجرد است را بدون اذن پدر می توان صیغه نمود؟ لطفاً طبق نظر آقای بهجت پاسخ دهید.

پاسخ:

اگر زن بالغه و باکره باشد (هر چند سن او زیاد باشد) اذن پدر به نظر آقای بهجت شرط تکلیفی است یعنی صیغه کردن بدون اذن پدر حرام بوده ولی عقد صحیح واقع می­شود[1]مگر آنکه این زن احتیاج به ازدواج داشته باشد و پدر ممانعت کند یا پدر برای اذن در دسترس نباشد که در این صورت می تواند با او ازدواج کند.


[1]- توضسح المسائل مراجع، ج 1، ص 387.


سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 2:43 عصر
1385/10/19
  احکام و شرائط ازدواج دائم و موقت   ممکن است در مورد عقد دائم و موقت و احکام و شرائط مربوط به آن توضیح دهید؟     عقد ازدواج بر دو نحو است:1. عقد دائم 2. عقد موقت    صیغه هر یک از این دو یا توسط وکیل اجرا می شود و یا توسط طرفین بدون وکالت و یا این که یکی از طرفین مستقیما و دیگری با وساطت وکیل.    الف) عقد دائم...
21.  ماهیت حقوقی طلاق خلع
مقالات >> پدیدآورنده: هدایت الله سلطانی نژاد
1387/4/11
       مقدمه  یکی از راههای جدایی زوجین، که در مدت عده زوج حق رجوع به زوجه را ندارد، خلع است. طبیعت این جدایی به گونه ای است که از طرفی تمام ارکان و شرایط اساسی عقد، مانند تراضی طرفین و یا ایجاب و قبول آنها، در آن لازم است و از سوی دیگر کیفیت اجرا و آثار آن شباهت به ایقاع دارد و یا به بیان دیگر آثار طلاق که یکی از ایقاعات است را دارا می باشد. بدین جهت همواره در ذهن اندیشمندان سؤالهای گوناگونی در خصوص ماهیت این عمل حقوقی و آثار آن مطرح بوده و هست که ...
22.  ماهیت حقوقی طلاق خلع
مقالات >> پدیدآورنده: سلطانی نژاد، هدایت الله
1388/5/18
  یکی از راههای جدایی زوجین، که در مدت عده زوج حق رجوع به زوجه را ندارد، خلع است. طبیعت این جدایی به گونه ای است که از طرفی تمام ارکان و شرایط اساسی عقد، مانند تراضی طرفین و یا ایجاب و قبول آنها، در آن لازم است و از سوی دیگر کیفیت اجرا و آثار آن شباهت به ایقاع دارد و یا به بیان دیگر آثار طلاق که یکی از ایقاعات است را دارا می باشد. بدین جهت همواره در ذهن اندیشمندان سؤالهای گوناگونی در خصوص ماهیت این عمل حقوقی و آثار آن مطرح بوده و هست که اولا: آیا خلع از عقود معاوضی است ...
23.  احکام نذر/بخش دوم
مقالات مجلات >> خیمه >> شهریور 1382- شماره 6
1388/9/23
  در شماره ى قبل با معناى «نذر» از نظر اسلام، «نذر» در قرآن و «نذر» و اجزاى آن آشنا شدیم. در ادامه، به بحث جزئیات نذر و احکام شرعى آن خواهیم پرداخت.  1- نذر آن است که انسان ملتزم شود که کار خیرى را براى خدا بجا آورد؛ یا کارى را - که نکردن آن بهتر است - براى خدا ترک نماید.  2- در نذر باید «صیغه» خوانده شود امّا لازم نیست که آن را به زبان عربى بخواند؛ پس - مثلاً - اگر بگوید: «چنانچه مریض من خوب شود، بر من است که ده تومان براى خدا به فقیر بدهم» نذر او صحیح است.    اخ...
24.  هیئت و ماده کلمه
پرسش و پاسخ
1385/10/13
  هیئت و ماده کلمه  خواهشمند است در باره ی هیئت و ماده کلمه، توضیحاتی ارائه فرمائید.     کلمه یا فعل (در نزد نحویون) دارای یک ماده و یک هیئت است، ماده آن همان حروف تشکیل دهنده آن هستند مثل ک.ت.ب و هیأت آن همان صیغه های فعل ماضی، مضارع، امر و... می باشند مثل کتب، یکتب، اکتب.    در همه این هیئتها و صیغه های مختلف ماده یکی است و معنای مستقلی (نوشتن) را دارا ا...
  ازدواج موقت بدون اذن پدر طبق نظر آقای بهجت  آیا یک زن بزرگسال که هنوز مجرد است را بدون اذن پدر می توان صیغه نمود؟ لطفاً طبق نظر آقای بهجت پاسخ دهید.    اگر زن بالغه و باکره باشد (هر چند سن او زیاد باشد) اذن پدر به نظر آقای بهجت شرط تکلیفی است یعنی صیغه کردن بدون اذن پدر حرام بوده ولی عقد صحیح واقع می­شود    [1]...
26.  آیا ازدواج موقت جایز است؟
پرسش و پاسخ
1385/4/6
  آیا ازدواج موقت جایز است؟  آیا در اسلام ازدواج موقت(صیغه) حلال است یعنی مردی که همسرش از همه جهت مناسب است از نظر اسلام باز هم مجاز است که زن دیگری را صیغه کند؟     صیغه و متعه با لحاظ احکام ویژه‏ای که دارد مانند عقد دائم است و تنها در چند حکم با هم متفاوت هستند اما اگر کسی همسرش از همه جهت باب میل او باشد آیا می‏تواند مجددا ازدواج دائمی نماید یعنی یک همسر دیگر بگیرد یا نه؟ اگر جایز باشد البته موقت ...
27.  طلاق توافقی چیست؟ و چگونه است؟
مقالات مجلات >> پیام زن >> مهر 1375، شماره 55
1388/10/3
  اید در کلام بشری، کمترواژه ای را بتوان به تلخی طلاقسراغ داشت که حکایت از غمها،دردها، رنجها و جدایی انسانهامی کند. واژه ای که نمایانگر وجوداقیانوس متلاطم و ناامن برایکودکان بی گناه است که گاهی ازضربات طوفانهای سهمگین آن تاپایان عمر رهایی کامل نمی یابند.افراد گوشه گیر، بزه کار، دارایعقده های روانی و عقب مانده هایاجتماعی، می توانند محصول اینواژه باشند. این است که طلاق ازمبغوض ترین حلالها خوانده شدهاست. براستی جامعه بشری بدوناین واقعیت تلخ چه متفاوتمی شد، اما وا اسفا که گاهی گریزی ...
28.  احکام نکاح یا ازدواج و زناشویی
مقالات >> پدیدآورنده:
1387/4/6
    NOWRAP     به واسطه عقد ازدواج، زن به مرد حلال می شود و آن بر دو قسم است: دائم و غیر دائم. عقد دائم آن است که مدت زناشویی در آن معین نشود، و زنی را که به این قسم عقد می کنند دائمه گویند. و عقد غیر دائم آن است که مدت زناشویی در آن معین شود، مثلا زن را به مدت یک ساعت یا یک روز یا یک ماه یا یک سال یا بیشتر عقد نمایند، و زنی را که به این قسم عقد کنند متعه و صیغه می نامند.  احکام عقد  2363 در زناشویی چه...
29.  فرق ازدواج موقت با روسپیگری
پرسش و پاسخ
1388/9/10
   فرق ازدواج موقت با روسپیگری  ازدواج موقت چه فرقی با روسپیگری دارد؟ آیا چون چند کلمه? عربی خواند می شود، کار درستی است؟     ازدواج موقت فرق های زیادی با روسپیگری دارد و مهم...
30.  فرهنگ صرفی معتلات، مهموزات و مضاعفهای قرآن (جزء 16 25)
پایان نامه >> «دانشگاه:دانشگاه آزاد اسلامی تبریز» «پدیدآورنده:سهندآبادی، عسکر»
1385/9/10
  فرهنگ صرفی معتلات، مهموزات و مضاعفهای قرآن (جزء 16 25)   المعجم الصرفی للمعتلات و المهموزات و المضاعفات القرآنیة. (من الجزء 16 الی الجزء 25)  سهندآبادی، عسکر  2  زبان و ادبیات فارسی   دانشگاه آزاد اسلامی تبریز     حدیدی، خلیل    1376   در این ...
31.  وکالت در فقه اسلامی و قانون مدنی
پایان نامه >> «دانشگاه:دانشگاه تهران» «پدیدآورنده:الهی، محمدعلی»
1388/8/9
   وکالت در فقه اسلامی و قانون مدنی  الهی، محمدعلی  2  فلسفه و معارف اسلامی   دانشگاه تهران    ولی الله ملکوتی فر   هادی عظیمی گرکانی  1382   فقه ، اسلام ، وکالت ،قوانین مدنی   وکالت در اصطلاح فقهی و حقوقی عبارت است از اینکه شخصی دیگری را نایب کند در ...
32.  بحثى در باب نور
مقالات مجلات >> موعود >> آبان 1375، پیش شماره 1
1388/9/24
   همچنانکه راهمان را به طرف بقیع ادامه مى دادیم دوست همراه من باز سؤالش را تکرار کرد که:    - چه شده که این همه ساکت و تو فکرى، مثل اینکه در عالم دیگرى سیر مى کنى... آیا اتفاقى برایت افتاده است؟    - نه، اتفاقى برایم نیفتاده است.    - آیا فراموش کرده اى که ما در مدینة الرسول هستیم. جایى که محل اقامت حضرت صاحب الامر ارواحنافداء است؟    - فکر مرا این حدیث امام صادق (ع)، مشغول کرده که مى فرماید:    «صاحب این امر را چاره جز غیبت نیست و در این غیبت ناچار به «کناره...
  ازدواج موقت مرد سنی با اهل کتاب  دوست من دارای مذهب حنفیه است (یعنی از اهل سنت می باشد) که به دنبال تحقیق در مورد منابع سنی است که صیغه ی موقت را تأیید کرده اند. او می خواهد با زنی از اهل کتاب ازدواج موقت نماید. تا آنجا که من می دانم برای ازدواج موقت با اهل کتاب مرد باید اجازه از همسر دائمی خود بگیرد. ولی مشکل این است که همسر دوست من سنی مذهب است و به صیغه ی موقت اعتقاد ندارد. در این صورت دوستی سنی من که صیغه ی موقت را پذیرفته آیا می تواند بدون اجازه ی از همسر خود (ب...
34.  فرق ازدواج موقت و زنا
پرسش و پاسخ
1385/10/25
  فرق ازدواج موقت و زنا  چرا صیغه حرام نیست؟ مگر صیغه همان زنا نیست؟    از نظر اسلام و قرآن مجید ازدواج بر دو قسم است: ازدواج دائم و ازدواج موقت. ازدواج موقت(صیغه) ازدواجی است شرعی، که بعضی از شرایط آن (مثل لزوم تعیین مهر و لزوم تعیین مدت ازدواج)   [i]  با شرایط عقد(ازدواج) دائم متفاوت است. این نوع از ازدواج در واقع نوعی ارتباط مشروع و...
35.  ربا در اسلام
مقالات مجلات >> نامه جامعه >> مهر 1387 - شماره 49
1388/9/24
  اشاره:  موضوع «ربا در اسلام» مجموعه تفسیری آیات 275 تا 181 سوره ی بقره است که شهید بزرگوار آیةالله دکتر بهشتی(ره) با برخوردی روشن بینانه آن را به شکل بسیار ارزنده مورد بحث و دقت قرار داد. پرداختن به این مسأله ی ظریف اقتصادی حاکی از احاطه ی علمی ایشان به مطلب است که با وجود دشواری و پیچیدگی ابعاد آن، چنان ساخته و پرداخته نمود که فهم آن برای عموم علاقه مندان به این مباحث شیرین و آسان می باشد. از آن جا که جامعه ی کنونی ما به تبیین عمیق این مباحث بسیار نیازمند است و بایستی فعالیت...
36.  پرسش کوتاه، پاسخ کوتاه
مقالات مجلات >> پرسمان >> اسفند 1385، شماره 54
1388/10/3
    1. مادرم نذر کرده که من هر سال در ماه محرم، لباس مشکی بپوشم؛ آیا عمل به این نذر، بر من واجب است؟  هر چند پوشیدن لباس سیاه برای عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام ثواب دارد، اما نذر کسی برای دیگری، صحیح نیست وعمل به آن واجب نیست.  2. نذر کردم گوسفندی را در عاشورا ذبح کنم؛ اما گوسفند، قبل از عاشورا تلف شد؛ چه وظیفه ای دارم؟  اگر گوسفند خاصی را نذر کرده اید و تلف شده، وظیفه دیگری ندارید و اگر گوسفندی غیرمعین نذر کرده اید، باید گوسفنددیگری تهیه و ذبح کنید. ...

سه شنبه 89 فروردین 17 , ساعت 2:42 عصر
1.  گزیده استفتاها از محضر امام خمینی (5)
مقالات مجلات >> پیام زن >> آبان 1382، شماره 140
1388/10/3
   س: اینجانب می خواهم با دخترخاله ام ازدواج کنم، ولی   مسئله ای مانع ازدواج من و او شده، و آن اینکه هنگامی که اودختربچه ای بیش نبوده به وسیله پدربزرگم ـ که هم اکنون فوت کردهـ صیغه پدرم شده و بلافاصله همان موقع صیغه را پس می خوانند(این عمل گویا به خاطر این بوده که خاله ام که مادر او می شود و باپدرم در یک منزل زندگی می کرده اند به پدرم محرم شود). حالمی گویند این صیغه جاری شده مانع ازدواج من و او است. تکلیف ماچیست؟  ج: در فرض مذکور محرمیت حاصل است، و نمی توانید با همازد...
  به کاربردن صیغه متکلم مع الغیر توسط خداوند  علت استفاده از صیغه متکلم مع الغیر توسط خداوند چیست؟ آیا معنی نسبت دادن فعل خدا به جمع این است که عواملی جز او مؤثر بوده اند ؟    در آیات فراوانی از قرآن مجید خداوند با صیغه ”متکلم مع الغیر“ از خود یاد می کند، این تعبیر برای بیان عظمت و قدرت است، زیرا بزرگان هنگامی که از خود سخن می گویند نه فقط از خود، که از مأموران و اسباب و علل طولی دیگر نیزخبر می دهند و این کن...
3.  نقد قانون و رویه قضایی در اجرای طلاق
مقالات >> پدیدآورنده: سادات اسدی، لیلا
1388/11/27
  چکیده :  اجرای احکام طلاق از مسائل قابل بحث در دادگاه های خانواده است. این موضوع با توجه به تصویب قانون تعیین مدت اعتبار «گواهی عدم امکان سازش» به مدت سه ماه در سال 1376 مورد اختلاف بیشتری قرار گرفت. هم اکنون در دادگاه های خانواده، تشتت آرا و نظرات قضات محترم چشمگیر می باشد. این اختلاف نظر از یک سو به جهت ابهام در مفهوم گواهی عدم امکان سازش. و از دگر سوی به جهت مشروعیت اعزام نماینده از سوی دادگاه برای اجرای صیغه طلاق در صورت عدم حضور زوج ریشه دارد. ل...
   به واسطه عقد ازدواج، زن به مرد حلال می شود و آن بر دو قسم است: دائم و غیر دائم. عقد دائم آن است که مدت زناشویی در آن معین نشود، و زنی را که به این قسم عقد می کنند دائمه گویند. و عقد غیر دائم آن است که مدت زناشویی در آن معین شود، مثلا زن را به مدت یک ساعت یا یک روز یا یک ماه یا یک سال یا بیشتر عقد نمایند، و زنی را که به این قسم عقد کنند متعه و صیغه می نامند.  احکام عقد  2363 در زناشویی چه دائم چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد ...
  ازدواج موقت با یک دختر مسیحی چه حکمی دارد؟  ازدواج موقت با یک دختر مسیحی چه حکمی دارد؟     ازدواج موقت (متعه) با زنان اهل کتاب بدون اشکال می باشد، برای چنین ازدواجی بعد از توافق بین زن و مرد و تعیین مدت و همچنین مشخص نمودن مهر که مقدار مشخصی ندارد و بستگی به توافق طرفین دارد، باید صیغه آن خوانده شود و بعد از اجراء صیغه عقد موقت، آن دو، زن و شوهر می شوند. اجراء صیغه می تواند توسط خود این زن و مرد با...
  ازدواج با یک زن مسیحی و طریقه صحیح اجرای صیغه عقد  قصد دارم با یک زن مسیحی ازدواج کنم، اما مطمئن نیستم که آیا او به سیستم ما اعتقاد دارد و نمی دانم چگونه اینکار را انجام دهم و چه کاری باید انجام دهم و چه چیزی او باید بگوید، آیا ما دو تائی می توانیم عقد را انجام دهیم. آیا شما می توانید به ما گویش و لهجه درست را بگوئید و بگوئید باید به چه زبانی باشد؟         1...
7.  گزیده استفتاها از محضر امام خمینی (3)
مقالات مجلات >> پیام زن >> شهریور 1382، شماره 138
1388/10/3
   عقد ازدواج    س: کسی سواد عربی ندارد ولی از روی رساله فارسی می تواند   صیغه متعه را بخواند، آیا صحیح است یا باید به عربی صحیحخوانده شود؟  ج: در صورت امکان به عربی صحیح خوانده شود.   س: در ازدواج دختر و پسری، دختر با اجازه پدرش به پسر برای   جاری نمودن عقد دائم بین خودشان وکالت داده است، و پسر بنا بهوکالتی که دختر به وی داده است خودش عقد دائم را بین خود وموکّله اش از روی رساله و به قصد انشاء جاری نموده است، و برایاطمینان بیشتر ـ با اینکه...
8.  احکام متعه یا صیغه از رساله امام خمینی-ره
مقالات >> پدیدآورنده:
1385/5/1
   2421 صیغه کردن زن اگر چه برای لذت بردن هم نباشد صحیح است.  2422 شوهر بیش از چهار ماه نباید نزدیکی با متعه خود را ترک کند.  2423 زنی که صیغه می شود اگر در عقد شرط کند که شوهر با او نزدیکی نکند، عقد و شرط او صحیح است و شوهر فقط می تواند لذتهای دیگر از او ببرد ولی اگر بعدا به نزدیکی راضی شود، شوهر می تواند با او نزدیکی نماید.  2424 زنی که صیغه شده اگر چه آبستن شود حق خرجی ندارد.  2425 زنی که صیغه شده حق همخوابی ندارد و از شوهر ارث نمی برد و شوهر ...
9.  عقد محرمیت
پرسش و پاسخ
1388/5/29
   عقد محرمیت  آیا می توان با خواندن صیغه، با یک نامحرم به عنوان برادر و خواهر محرم شد و آیا با این محرمیت، ازدواج امکان دارد؟    از نظر اسلام، صیغه­ای با عنوان محرمیت خواهر و برادری وجود ندارد. تنها عقد و صیغه­ای که در اسلام برای ایجاد محرمیت وجود دارد، عقد ازدواج است که به دو صورت دایم و موقت است. صحت این عقد شرایطی دارد که اذن پدر یا ولی دختر از جمله ی آنها است....
10.  شرط اذن پدر در ازدواج موقت
پرسش و پاسخ
1385/11/1
  شرط اذن پدر در ازدواج موقت  آیا یک دختر 30 ساله که خوب و بد خود یعنی صلاح خود رامی داند ، برای ازدواج موقت احتیاج به رضایت پدر دارد؟و اگر بر اثر خجالت نخواهد که پدرش بفهمد و یا احتمال دهد که مخالفت می کند و دختر برای رفع نیازهای غریزی خود احتیاج به ازدواج دارد ، و می داند که به حرام می افتد ، آیا در این موقع هم اجازه پدر لازم است؟آیا خود زن و مرد می توانند صیغه محرمیت را بخوانند؟ این صیغه چیست؟     ...
11.  صیغه عقد موقت
پرسش و پاسخ
1385/10/27
  صیغه عقد موقت   من صیغه عقد موقت ازدواج را می خواهم که بتوانم با نامزدم عقد موقت کنم .     اگر نامزد شما باکره باشد باید اذن پدر یا پدر بزرگ پدری او را لحاظ کنید و بدون اذن والد اشکال دارد    [1]    به هر تقدیر صیغه موقت را باید کسی اجرا کند که بتواند آن را به عربی صحیح ...
  حضور شاهد جهت اجرای صیغه ی متعه  آیا برای متعه شاهد لازم است ؟    برای اجرای صیغة عقد موقت نیازی به شاهد نیست  [i]  ، اگر چه اگر شاهد یا شواهد باشند بهتر و مستحب است         [ii]  ...
13.  محدوده زمانی صیغه موقت
پرسش و پاسخ
1385/4/7
  محدوده زمانی صیغه موقت  محدوده زمانی صیغه چیست؟ منظورم این است که وقت صیغه ی موقت چقدر است(و آیا محدودیت زمانی دارد]؟     وقت خاص و معینی برای “مدت” متعه لحاظ نیست آنچه مهم است تعیین “مدت” بصورت دقیق و مشخص است.  [1]         ...
14.  تفاوت های ازدواج دائم و موقّت
پرسش و پاسخ
1385/10/13
  تفاوت های ازدواج دائم و موقّت  فرق بین ازدواج دائم و موقت در چیست؟ صیغه ازدواج موقّت چگونه است؟     ازدواج موقت مانند ازدواج دائم نوعی پیوند زناشوئی و دارای مهر و عقد است با این تفاوت که دارای زمان معیّنی است و باید مقدار مهر و وقت تعیین شده باشد. و با اتمام زمان مورد توافق خود به خود و بدون اجرای طلاق به پایان می رسد و زن باید عده نگه دارد. و در این ازدواج نفقه بر مرد واجب نبوده و از یکدیگر هم ارث ...
  احادیثی از ائمه(ع) در مورد جایز بودن صیغه(متعه)  آیا احادیثی از ائمه(ع) در مورد مجاز بودن (شرعی بودن) صیغه وجود دارد؟ (منظور الکافی و...) است.         1)- ازدواج موقت یا متعه از مسلمات فقه شیعه بوده و هیچ جای انکار و تردید در او وجود ندارد در کتاب وسائل الشیعه ج 14 تحت 46 باب حدود 219 حدیث در مورد متعه و احکام مربوط به آن جمع آوری شده است. که چنانچه مایل با...
16.  صیغه خواهر و برادری
پرسش و پاسخ
1385/10/13
  صیغه خواهر و برادری  آیا می¬توان بدون اذن پدر صیغه محرمیت "خواهر و برادری" در مورد دختر عاقل و بالغ برقرار ساخت؟         1- محرمیت "خواهری و برادری" فقط از راه "نسب حقیقی" یعنی فرزند یک پدر و مادر و یا فرزند یک مادر و یا یک پدر بودن و "نسب رضاعی" یعنی محرمیت از راه شیر که در زمان شیرخوارگی با شرایط خاص خود ممکن است، به وجود می­آید.  ...
   محرمیت و عدم محرمیت دختر و پسر با خواندن چند کلمه ی عربی  خطبه عقد بین دختر و پسر چیست؟ مگر این چند کلمه عربی چیست که با وجود او دختر و پسر محرم یکدیگر و بدون او نامحرم هستند که اگر دختر و پسری هر 2نیاز جنسی به یکدیگر داشتند و رضایت کامل بین 2طرف موجود بود با بودن این خطبه منع قانونی نداشته ولی بدون آن زنا محسوب و حد زنا که سنگسار است بریده می شود مگر نه اینکه رضایت طرفین دال بر این ارتباط است؟   ...
18.  احکام طلاق از رساله امام خمینی-ره
مقالات >> پدیدآورنده:
1385/5/2
   2498 مردی که زن خود را طلاق می دهد، باید عاقل و بنابر احتیاط واجب بالغ باشد و به اختیار خود طلاق دهد و اگر او را مجبور کنند که زنش را طلاق دهد طلاق باطل است و نیز باید قصد طلاق داشته باشد، پس اگر صیغه طلاق را به شوخی بگوید صحیح نیست.  2499 زن باید در وقت طلاق از خون حیض و نفاس پاک باشد و شوهرش در آن پاکی یا در حال نفاس یا حیض که پیش از این پاکی بوده با او نزدیکی نکرده باشد،و تفصیل این دو شرط در مسایل آینده گفته می شود.  2500 طلاق دادن زن در حال حیض یا ن...

   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ