سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به حقّ برایتان می گویم : حکیم از نادان عبرت می گیرد و نادان از هوای خود . [عیسی علیه السلام]
 
چهارشنبه 88 آذر 18 , ساعت 1:28 عصر

راهکارهای جدید دولت؛

فرجام لایحه «هدفمند کردن یارانه ها»؟

کد مطلب : 36340 18 آذر 1388 ساعت 12:32


فرارو- دولت محمود احمدی نژاد تلاش بسیاری کرد تا لایحه هدفمند کردن یارانه ها آنطور که می خواهد تصویب شود اما با مخالفت های نمایندگان مجلس درباره چگونگی جزئیات این لایحه، درنهایت دولت نتواست نتیجه دلخواه خود را از لایحه بگیرد و به همین خاطر هم محمود احمدی نژاد با حضور سر زده در مجلس و تهدید به استرداد لایحه تلاش کرد تا تیر آخر خود را بیاندازد. آخرین حربه دولت دهم اما ره به جایی نبرد و لایحه به شکلی به شورای نگهبان رفت که مورد نظر دولت نبود.

به گزارش فرارو، از همان زمان که مجلس هشتم در جریان بررسی لایحه بودجه سال 87 ایراداتی به طرح هدفمند کردن یارانه ها وارد کرد و نهایتا دولت لایحه خود را پس گرفت مشخص بود که این امر تبدیل به محل جدالی میان دولت و مجلس خواهد شد. 

آن زمان هم که در سال 88 و پس از آنکه دولت دهم بر سرکار آمد نمایندگان مجلس کماکان به مخالفت های خود با این لایحه ادامه دادند و بسیاری از آنان بر این نظر بودند که تصویب این لایحه آنگونه که مورد نظر دولت است اقشار ضعیف جامعه را تحت فشار شدیدی قرار خواهد داد و تورم بالایی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

دولت اما همواره از طرح خود دفاع کرده و در تلاش بود که به هر وسیله ای نمایندگان را مجاب کند که به طرحش رای مثبت دهند. اما زمانی که مجلس با انجام تغییراتی لایحه را به سمتی برد که دولت محمود احمدی نژاد نمی توانست بهره مورد نظر خود را از لایحه ببرد، رئیس دولت تهدید به پس گرفتن آن کرد اما نمایندگان با بیان اینکه دیگر برای استرداد لایحه دیر شده است عنوان کردند که دولت قادر به پس گرفتن لایحه نیست.

یکی از موارد مورد اختلاف میان دولت و مجلس این بود که مجلس این لایحه را در بودجه سالانه لحاظ کرده بود و بر این عقیده بود که دولت باید عواید این طرح را به خزانه کل کشور واریز کند و برداشت از آن زیر نظر مجلس باشد اما دولت با بیان اینکه قرار دادن این طرح در بودجه سالانه جلوی اجرای صحیح آنرا می گیرد با نظر مجلس مخالفت می کرد.

منتقدان دولت بر این نظرند که اصرار محمود احمدی نژاد به قرار نگرفتن طرح هدفمند کردن یارانه ها در بودجه سالیانه به این خاطر است که می خواهد با استفاده از عواید حاصل از این طرح کسری بودجه شدید دولت خود را جبران کند و به این خاطر است که نمی خواهد پول این طرح را به خزانه بریزد تا برداشت از آن زیر نظر مجلس باشد.

به هر تقدیر اما اکنون مجلس لایحه هدفمند کردن یارانه ها را با انجام تغییراتی برخلاف نظر دولت به شورای نگهبان ارسال کرده است. دولت امیدوار بود که شورای نگهبان با گرفتن ایراداتی با نظر مجلس مخالفت کند اما اظهار نظرهای اخیر برخی از اغضای شورای نگهبان دولت را نسبت به این مسئله ناامید کرده است تا راهکارهای جدیدی برای طرح هدفمند کردن یارانه ها عنوان کند.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرده است که ایرادات شورا به لایحه مصوب مجلس چندان زیاد نیست و جمشید انصاری عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی هم اعلام کرده است که احتمالا شورای نگهبان چند ایراد ویرایشی از این لایحه خواهد گرفت.

بنابر اعلام ایرج ندیمی، معاون پارلمانی دولت، نخستین راهکار دولت، گنجاندن هدفمند کردن یارانه‌ها در قالب برنامه پنجم توسعه است. به گونه‌ای که صندوق و یا سازمان مورد نظر دولت در این لایحه گنجانده شود. 

البته چنانچه نمایندگان در قالب تصویب قانون برنامه باز هم حاضر نشوند که به تقاضای دولت مبنی بر برداشت مستقیم از حساب ذخیره ارزی و بدون نظارت مجلس، رای دهند؛ راهکار دوم در دستور کار دولت قرار می‌گیرد و آن این است که در قالب بودجه 89 طالب بودجه لازم برای اجرای این قانون در سال آینده شود. البته از آنجا که این راهکار بیشتر با موازین مجلس همراستاست، دولت ترجیح می‌دهد که راهکارهای دیگری را در پیش بگیرد.

به گفته ندیمی راهکارهای دیگر دولت عبارتند از استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و یا ارسال لایحه متمم و اصلاحی برای آن. البته هر یک از این دو راهکار با حواشی‌ای همراه خواهد بود. از جمله آنکه بنابر نظر نمایندگان پس از ارسال لایحه به مجلس و بررسی آن توسط نمایندگان استرداد این لایحه از سوی دولت امکان پذیر نخواهد بود.

چنانچه هم دولت لایحه‌ای متمم و یا اصلاحی به مجلس بفرستد، بار دیگر می‌تواند پیشنهاد تشکیل صندوق یا سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها را مطرح کرده و خود را از قید گره خوردن هدفمند کردن یارانه‌ها با بودجه‌های سنواتی برهاند. اما با توجه به جو حاکم بر مجلس به نظر نمی‌رسد که اینگونه لوایح اصلاحی و متمم هم به جایی برسد.

راهکار پنجمی هم ممکن است از سوی دولت در پیش گرفته شود که روز گذشته غلامحسین الهام آن را به دولت پیشنهاد داده بود و آن اینکه دولت طی لایحه‌ای درخواست نسخ این قانون را ارائه دهد.
 
اتخاذ چنین راهکاری از سوی دولت، به منزله عقب نشینی صریح آن از موضع اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود که دولت محمود احمدی نژاد از زمان روی کار آمدن تاکید بسیاری روی آن داشت.

بنابر نظر کارشناسان، طرح تحول اقتصادی تبعات منفی شدیدی روی اقتصاد کشور خواهد داشت و منتقدان بر این عقیده اند که دلیل اصلی دولت برای اجرای این طرح جبران کسری بودجه خود است اما اگر به خاطر تغییرات مجلس در این لایحه، دولت نتواند به هدف مورد نظر خود برسد طبیعی است که عطای این طرح را به لقایش ببخشد و تمام شعارهای خود را فراموش کرده و لایحه هدفمند کردن یارانه ها را نسخ کند.

با توجه به اینکه به نظر می رسد لایحه هدفمند کردن یارانه ها به بن بست خورده است و دولت و مجلس نمی توانند به راه حل میانه ای درخصوص آن دست پیدا کنند برخی سخن از احتمال صدور حکم حکومتی در این زمینه از سوی رهبر می رانند.

در این راستا اسدلله بادامچیان گفت:« ممکن رهبر انقلاب برای تعیین تکلیف نهایی هدفمند کردن یارانه ها حکم حکومتی بدهند؛ اما این مسئله بسته به تشخیص ولی فقیه است.»

این نماینده مردم تهران که با سایت رسمی مجلس صحبت می کرد، افزود: «ممکن است درخواست حکم حکومتی هم صورت بگیرد؛ اما درخواست مبنای صدور نیست. برای صدور حکم حکومتی فقط نظر ولی فقیه عادل شرط است.»

بادامچیان همچنین راهکار دیگری را نیز پیش روی دولت قرار داد. او گفت: «دولت در عین حال راههای قانونی دیگری نیز پیش رو دارد و اگر دیدیم اجرای لایحه به مصلحت کشور نیست دولت می تواند پیشنهاد مسکوت گذاردن آن را برای 6 ماه به مجلس بیاورد.»

با توجه به موضع مجلس در قبال طرح هدفمند کردن یارانه باید دید فرجام این طرح چه خواهد شد؟


دوشنبه 88 آذر 16 , ساعت 11:34 صبح

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت:

شورای نگهبان لایحه?یارانه‌ها را رد می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان: حداقلی از ایرادات در لایحه پیش‌بینی می‌شود

? محمد رضا فرزین: تصمیم مجلس درباره لایحه یارانه‌ها غیر منتظره بود
? مواد 13 و 16 لایحه هدفمند‌کردن یارانه‌ها مغایر یکدیگرند
? اگر لایحه یارانه‌ها به بودجه پیوند بخورد دولت باید هرسال چندین متمم عمومی بودجه به مجلس
ارسال کند
? اگر اصلاحات مورد نظر دولت و کمیسیون ویژه در لایحه یارانه‌ها صورت نگیرد، قطعاً لایحه قابلیت
اجرا ندارد و استرداد آن در دولت مطرح است

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با بیان اینکه تصمیم چهارشنبه گذشته مجلس درباره لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها «غیرمنتظره» بود، پیش‌بینی کرد شورای نگهبان بنا به چند دلیل لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را تأیید نخواهد کرد.
محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با مهر با تشریح آنچه که بر لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی گذشته است، گفت: زمانی‌که لایحه هدفمندکردن یارانه ها در مجلس نهایی شد،
رئیس جمهور به دلیل پیوند آن با بودجه عمومی خواستار استرداد این لایحه شد اما هیأت رئیسه مجلس برای تأمین نظر دو طرف، لایحه را به کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ارجاع داد.
وی افزود: همان زمان این بحث مطرح بود که آیا امکان اصلاح لایحه هدفمندکردن یارانه ها وجود دارد یا خیر؟ و یا می توان به آن ماده الحاقی افزود؟ برهمین اساس، کمیسیون ویژه مجلس بررسی‌های خود را در این باره آغاز کرد.فرزین با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون ویژه مجلس با رئیس جمهور برای اصلاح لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، اظهارداشت: در این جلسه، اعضای این کمیسیون پذیرفتند که این لایحه نیاز به اصلاح دارد و برهمین اساس، کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی‌ بیشتر موضوع تشکیل شد.سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تصریح کرد: سپس کمیته مشترک دولت و مجلس بر سر افزوده شدن ماده الحاقی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ( تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها) برای رفع اختلاف نظر موجود به توافق رسیدند و مقرر شد نمایندگان مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و دولت درباره ابعاد موضوع نیز به بحث و بررسی بپردازند.
وی در ادامه تصمیم چهارشنبه صبح هفته گذشته مجلس را غیر منتظره عنوان کرد و گفت: کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس قرار بود ساعت 14 روز چهارشنبه برای رأی‌گیری درباره افزودن ماده الحاقی به لایحه هدفمندکردن یارانه ها تشکیل جلسه دهد که به یکباره مجلس صبح همان روز لایحه را به شورای نگهبان ارسال کرد.
فرزین در ادامه دلایل خود در راستای اینکه شورای نگهبان لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را تأیید نخواهد کرد، گفت: ماده 13 و 16 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مغایر یکدیگرند.
وی تصریح کرد: اگر لایحه هدفمندکردن یارانه ها به بودجه پیوند بخورد دولت هر سال باید چندین متمم بودجه عمومی به مجلس ارسال کند، زیرا براساس این لایحه، دولت در زمانی که قیمت حامل‌های انرژی بیش از 25 درصد فوب خلیج فارس تغییر کند، مجبور خواهد بود تغییرات قیمتی را اعمال کند، که عملاً موجبات ارائه چندین متمم را فراهم می کند.
وی توضیح داد: اگر امسال لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به همین شکل مصوب شده بود، به دلیل تغییر بیش از 25 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در
خلیج فارس، دولت باید چندین متمم بودجه‌ای به مجلس ارسال می‌کرد.سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تأکید کرد برهمین اساس، لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها با پیوند خوردن با بودجه سنواتی قابلیت اجرا نخواهد داشت. سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ادامه تأکید کرد: اگر اصلاحاتی که مد نظر دولت است و رئیس و بسیاری از اعضای کمیسیون ویژه هم آن را پذیرفته‌اند صورت نگیرد قطعاً لایحه قابلیت اجرا ندارد و در دولت استرداد آن مطرح است.


پیش‌بینی ایراداتی درلایحه یارانه ها

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مهلت 10?روزه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها در شورای نگهبان اظهار نظر کرد که اجمالاً با بررسی‌های اولیه لحاظ حداقلی از ایرادات در این لایحه پیش‌بینی می‌شود . به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی تأکید کرد: قصد شورای نگهبان این است در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه بررسی اعلام شود. به گفته سخنگوی شورای نگهبان در صورتی که در بررسی این لایحه مشکلی نیز وجود داشته باشد و در 10 روزه اول کار بررسی پایان نپذیرد، مهلت بررسی 10 روز دیگر تمدید خواهد شد


دوشنبه 88 آذر 16 , ساعت 11:26 صبح

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت:

شورای نگهبان لایحه?یارانه‌ها را رد می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان: حداقلی از ایرادات در لایحه پیش‌بینی می‌شود

? محمد رضا فرزین: تصمیم مجلس درباره لایحه یارانه‌ها غیر منتظره بود
? مواد 13 و 16 لایحه هدفمند‌کردن یارانه‌ها مغایر یکدیگرند
? اگر لایحه یارانه‌ها به بودجه پیوند بخورد دولت باید هرسال چندین متمم عمومی بودجه به مجلس
ارسال کند
? اگر اصلاحات مورد نظر دولت و کمیسیون ویژه در لایحه یارانه‌ها صورت نگیرد، قطعاً لایحه قابلیت
اجرا ندارد و استرداد آن در دولت مطرح است

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با بیان اینکه تصمیم چهارشنبه گذشته مجلس درباره لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها «غیرمنتظره» بود، پیش‌بینی کرد شورای نگهبان بنا به چند دلیل لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را تأیید نخواهد کرد.
محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با مهر با تشریح آنچه که بر لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی گذشته است، گفت: زمانی‌که لایحه هدفمندکردن یارانه ها در مجلس نهایی شد،
رئیس جمهور به دلیل پیوند آن با بودجه عمومی خواستار استرداد این لایحه شد اما هیأت رئیسه مجلس برای تأمین نظر دو طرف، لایحه را به کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ارجاع داد.
وی افزود: همان زمان این بحث مطرح بود که آیا امکان اصلاح لایحه هدفمندکردن یارانه ها وجود دارد یا خیر؟ و یا می توان به آن ماده الحاقی افزود؟ برهمین اساس، کمیسیون ویژه مجلس بررسی‌های خود را در این باره آغاز کرد.فرزین با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون ویژه مجلس با رئیس جمهور برای اصلاح لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، اظهارداشت: در این جلسه، اعضای این کمیسیون پذیرفتند که این لایحه نیاز به اصلاح دارد و برهمین اساس، کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی‌ بیشتر موضوع تشکیل شد.سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تصریح کرد: سپس کمیته مشترک دولت و مجلس بر سر افزوده شدن ماده الحاقی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ( تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها) برای رفع اختلاف نظر موجود به توافق رسیدند و مقرر شد نمایندگان مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و دولت درباره ابعاد موضوع نیز به بحث و بررسی بپردازند.
وی در ادامه تصمیم چهارشنبه صبح هفته گذشته مجلس را غیر منتظره عنوان کرد و گفت: کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس قرار بود ساعت 14 روز چهارشنبه برای رأی‌گیری درباره افزودن ماده الحاقی به لایحه هدفمندکردن یارانه ها تشکیل جلسه دهد که به یکباره مجلس صبح همان روز لایحه را به شورای نگهبان ارسال کرد.
فرزین در ادامه دلایل خود در راستای اینکه شورای نگهبان لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را تأیید نخواهد کرد، گفت: ماده 13 و 16 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مغایر یکدیگرند.
وی تصریح کرد: اگر لایحه هدفمندکردن یارانه ها به بودجه پیوند بخورد دولت هر سال باید چندین متمم بودجه عمومی به مجلس ارسال کند، زیرا براساس این لایحه، دولت در زمانی که قیمت حامل‌های انرژی بیش از 25 درصد فوب خلیج فارس تغییر کند، مجبور خواهد بود تغییرات قیمتی را اعمال کند، که عملاً موجبات ارائه چندین متمم را فراهم می کند.
وی توضیح داد: اگر امسال لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به همین شکل مصوب شده بود، به دلیل تغییر بیش از 25 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در
خلیج فارس، دولت باید چندین متمم بودجه‌ای به مجلس ارسال می‌کرد.سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تأکید کرد برهمین اساس، لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها با پیوند خوردن با بودجه سنواتی قابلیت اجرا نخواهد داشت. سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ادامه تأکید کرد: اگر اصلاحاتی که مد نظر دولت است و رئیس و بسیاری از اعضای کمیسیون ویژه هم آن را پذیرفته‌اند صورت نگیرد قطعاً لایحه قابلیت اجرا ندارد و در دولت استرداد آن مطرح است.


پیش‌بینی ایراداتی درلایحه یارانه ها

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مهلت 10?روزه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها در شورای نگهبان اظهار نظر کرد که اجمالاً با بررسی‌های اولیه لحاظ حداقلی از ایرادات در این لایحه پیش‌بینی می‌شود . به گزارش مهر، عباسعلی کدخدایی تأکید کرد: قصد شورای نگهبان این است در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه بررسی اعلام شود. به گفته سخنگوی شورای نگهبان در صورتی که در بررسی این لایحه مشکلی نیز وجود داشته باشد و در 10 روزه اول کار بررسی پایان نپذیرد، مهلت بررسی 10 روز دیگر تمدید خواهد شد.


شنبه 88 آذر 14 , ساعت 1:11 عصر
کدخدایی در گفتگو با جام جم آنلاین خبرداد:
بررسی یک هفته‌ای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها
جام جم آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان از بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در شورای نگهبان در طول این هفته خبر داد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین با بیان اینکه شورای نگهبان هنوز بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها را آغاز نکرده، گفت: لایحه مذکور در عصر روز پنجشنبه دوازدهم آذر به دست ما رسیده که در دستور کار این هفته شورای نگهبان قرار دارد و ما در اولین فرصت آنرا بررسی و در مهلت قانونی پاسخ ارائه می کنیم.

وی افزود: احتمال ایراد شورای نگهبان بر لایحه وجود دارد، اما برای بیان موارد و مواد ایرادات در این لایحه، باید تا زمان بررسی نهایی صبر کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما در این هفته لایحه را بررسی و نتیجه را به مجلس شورای اسلامی اعلام خواهیم کرد، اظهار داشت: طبق قانون ، شورای نگهبان برای بررسی این لایحه 10 روز فرصت دارد و در صورت نیاز می توان 10 روز دیگر هم آنرا تمدید کرد که حداکثر فرصت 20 روز است اما شورای نگهبان سعی می کند در همان فرصت 10 روز و هفته اول کار بررسی را به پایان ببرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها در روز چهارشنبه یازدهم آذر ماه در مجلس اعلام کرده در تماس آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان به ایشان اعلام شده که شورای نگهبان بر موادی از این لایحه ایراداتی گرفته ، گفت: من در جریان این موضوع نیستم و آنچه از قول آقای لاریجانی مطرح شده را اطلاع ندارم اما باید توجه داشت که شورای نگهبان هنوز این لایحه را بررسی نکرده است.

خاطرنشان می شود ، مصباحی مقدم روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران پارلمانی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان بر این لایحه ایراد خواهد گرفت؟ ، گفت: رئیس مجلس سوالی از اعضای شورای نگهبان کردند و اعلام شد که این لایحه به دلیل برخی ایراد به مجلس عودت داده می‌شود.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:12 عصر
دیدگاه احمد توکلی نسبت به هدفمند کردن یارانه‌ها
هدفمند کردن یارانه کالاهای اساسی را برای یکسال بیازماییم
جام جم آنلاین: دکتر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌های خود نسبت به چگونگی اجرای لایحه‌ی هدفمند کردن یارانه‌ها را به صورت مکتوب ارائه داد.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس در جلسه امروز مجلس نظر کارشناسی خود در بررسی گزارش کمیسیون ویژه مجلس پیرامون لایحه هدفمند کردن یارانه ها را طی یادادشتی مکتوب به اطلاع نمایندگان رساند.

متن این نامه که بین خبرنگاران نیز توزیع شد ، به این شرح است.

1- مجلس نشان داد که حساسیت خوبی نسبت به کاهش آثار منفی اصلاح قیمت حامل های انرژی و آب نشان داده است و در همه موارد زمان اجرای قانون را به پنج سال افزایش داد. پیش‌تر کمیسیون ویژه زمان حداکثر سه سال را که پیشنهاد دولت بود، به حداکثر 5 سال افزایش داده بود که مجلس به حذف لفظ حداکثر در همه موارد مشابه رای داد تا دولت تدریج و شیب ملایم اجرای قانون را مراعات نماید.

2- برخلاف احتیاط درباره طول دوره اجرا،برای سال آغاز اجرای قانون،مجلس با اکثریت ضعیفی (125 از 224 نماینده حاضر) به پیشنهاد احتیاط آمیز نویسنده این سطور رای نداد. موضوع رای،اصلاح تبصره 4 ماده 1 با حذف کلماتی بود که اختیار دولت را در افزایش قیمت حامل های انرژی محدود می ساخت. این تبصره می گوید دولت قیمت ها را تا جایی بالا ببرد که به طور خالص،حداقل 10 هزار میلیارد تومان و حداکثر 20 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. پیشنهاد این بود که در سال اول به همان 10 هزار اکتفا شود که رای نیاورد.

علت اصرار من این بود که شوک ناشی از افزایش قیمت های فرآورده های نفتی در سال اول باید زیاد نباشد. تمامی گزارش های علمی دستگاه های رسمی،مقالات علمی و پژوهشی،گزارش های نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول،به استثنای گزارش کارگروه تحول اقتصادی دولت،آثار تورمی افزایش شدید قیمت های حامل های انرژی را قابل توجه گزارش کرده‌اند. بین پژوهش های علمی به ندرت استثنایی مانند گزارش کار گروه دولت وجود دارد.

گزارش های رایج با فروض مختلف نتایج متفاوت ولی بالا نشان داده اند. بعنوان نمونه بانک جهانی (2003) این تورم اضافی را 30.5 ؛ پرمه (1384) 35.6 ؛ بانک مرکزی (1380) 46.6 درصد و مرکز پژوهش های مجلس با فرض گزینه لایحه دولت این تورم اضافه بر تورم موجود را 59.6 درصد محاسبه کرده است. در حالی که دولت مدعی بود که با مدل پیشرفته ای،تورم اضافی را 15.7 درصدد به دست آورده است.مرکز پژوهش ها تورم ناشی از درآمد 20 هزار میلیارد تومان را نیز با دو فرض مختلف 20.5 و 39.8 درصد به دست آورده است. به هر حال عده‌ای از نمایندگان معتقد بودند که وقتی با زندگی اکثریت مصرف کنندگان و تمامی تولیدکنندگان سروکار داریم،حزم و احتیاط باید بیشتر باشد. علت اساسی این است که تورم جهشی حتمی است ولی بازپرداخت موثر برای جبران آثار منفی بر مصرف و تولید و اشتغال حتمی نیست زیرا اطلاعات پالایش شده و سازمان مشخص اجراکننده نه در لایحه بود،نه در گزارش کمیسیون ویژه.

متاسفانه مجلس برای سال اول حزم و احتیاط کافی به خرج نداد. حال برای تامین آن 20 هزار میلیارد تومان،قیمت حامل های انرژی بین 4 برابر تا 9.5 برابر باید افزایش یابد. درحالی که اگر پیشنهاد اصلاحی رای می آورد افزایش ها 2 تا 3 برابر بیشتر نبود که البته این هم کم بود.

3- موضوع مهم دیگری که امروز باید تعیین تکلیف شود،حذف یارانه کالاهای اساسی است، یعنی قصد این است که با حذف چند ساله یارانه نان،برنج،شکر،دارو و... برای کسانی که متقاضی یارانه باشند،تنها یارانه نان نقدی پرداخت شود. بدیهی است مصرف نان با اتلاف و اسراف فراوان روبروست ولی دو نکته مهم در این جا وجود دارد که در مورد حامل های انرژی وجود نداشت. ‌اول آنکه نان را بیشتر فقرا و مستضعفان مصرف می کنند نه اغنیا بر عکس مثلا بنزین. دوم آنکه نان حیاتی ترین کالای مصرفی مردم است و احتیاط درباره اصلاح قیمت و هدفمند کردن در اینجا باید بسیار بیشتر باشد. درباره دارو نیز وضع مشابهی وجود دارد.

آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی بر آثار تورمی پیش گفته افزوده می‌شود.
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی،وابسته به وزارت بازرگانی در مطالعه ای تحت عنوان «اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی در ایران (با تاکید بر هدفمندی)، تورم ناشی از تنها دو برابر کردن قیمت کالاهای اساسی را 19.3 درصد برآورد کرده است. این به معنای آن است که تورم موجود 18.5 درصدی به اضافه حداقل تورم محاسبه شده برای درآمد 20 هزار میلیارد تومان که 20.5 درصد بود با تورم ناشی از گران شدن کالاهای اساسی که 19.3 درصد است به ضمیمه تورم ناشی از گران شدن آب،احتمال دارد تورمی بالای 60 درصد را بر مردم دچار مشکلات،تحمیل کند حتی اگر احتمال وقوع این فاجعه کم هم باشد شرط عقل آن است که چون محتمل راه حل این است که اولا هدفمند کردن یارانه کالاهای اساسی را برای یکسال بیازماییم و سپس به اصلاح قیمت حامل های انرژی و آب بسنده کنیم. ثانیا دولت از اختیار کسب درآمد 20 هزار میلیارد تومان چشم بپوشد و به کمتر اکتفا کند تا مردم مستضعف و تولیدکنندگان در فشار کمرشان زیربار مشکلات طبیعی اقدام بزرگی که باید انجام شود، خم نگردد. فراموش نکنیم که تولیدکنندگان در حال حاضر زیر چهار فشار رکودآور گرفتارند؛ فشار ناشی از رکود جهانی،فشار ناشی از واردات بی رویه،فشار ناشی از سیاست های مالی و پولی انقباضی دولت، فشار ناشی از عوامل نامطمئن کننده سیاسی. همه تحقیقات علمی اثر رکودی شوک افزایشی قیمت فرآورده های نفتی را قبول دارند ، بحث بر سر طول دوره رکود است. حالا رکود ناشی از عوامل تولید (انرژی) بر آن چهار فشار اضافه شود، چه خواهد شد؟

به زعم بنده این کار بزرگ یعنی هدفمندسازی یارانه ها از طریق سیاست قیمتی،در ادامه سیاست های غیرقیمتی اجرا شده (گرچه ناقص) طی سالهای 1384 تا 1387 حتما باید عملی شود اگر با حزم کافی همراه نباشد فشارهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجه در پی خواهد داشت و خدای ناخواسته به عقب نشینی مجلس و دولت و توقف امر مهم هدفمند کردن برای سال‌ها منجر خواهد شد. داستان عقب نشینی مجلس و دولت در قیمت گذاری گازوییل و مالیات بر ارزش افزوده را فراموش نکنیم. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: الظفر بالعزم و الحزم؛ پیروزی در گرو قدرت تصمیم و قاطعیت و نیز حزم و دوراندیشی است.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:11 عصر
کارشناسان در گفتگو با جام‌جم:
هدفمند کردن یارانه‌ها به بن‌بست نرسیده است
جام جم آنلاین: در حالی‌که به نظر می‌رسد چالش مجلس و دولت بر سر ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بتدریج اجرایی شدن کل این لایحه را با خطر روبه‌رو می‌سازد، کارشناسان اقتصادی با هدف جلوگیری از به بن‌بست رسیدن این لایحه مهم راه‌حل‌هایی ارائه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ما، چالشی که دیروز صبح با حضور غیرمنتظره رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس و اعتراض صریح وی به محتوای در دست تصویب ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و سرانجام تهدید به پس گرفتن این لایحه ایجاد شده است، می رود تا طومار این لایحه را قبل از تولد در هم بپیچد. قطعا اقتصاد ایران، دولت و مجلس و کارشناسان از این مرگ زودهنگام خشنود نخواهند شد، چرا که با این همه چالش و زحمت و کارشناسی کردن و صرف وقت و هزینه، بزرگ‌ترین جراحی اقتصاد ایران ناکام خواهد ماند.

کارشناسان اقتصادی ضمن آن که به همکاران سیاسی خود توصیه آرامش و تلطیف فضا را دارند، راه‌حل‌های کلی را برای رفع این چالش ارائه می‌کنند. این راه‌حل‌ها شاید با اشکالاتی نیز همراه باشد که از نظر حقوقی یا قانونی ایجاد می‌شود، اما نفس جستجوی راه‌حل، چالش ایجاد شده را تعدیل و کل لایحه را از خطر پس گرفته شدن از سوی دولت و مرگ آن نجات می‌دهد.

به‌زعم کارشناسان اقتصادی، دولت به عنوان مجری هدفمند کردن یارانه‌ها باید از مفاد آنچه برای اجرا به وی ابلاغ می‌شود، راضی باشد. چرا که ناراضی بودن دولت و با اکراه اجرا کردن این لایحه حتی با وجود فشار قانونی مجلس نتیجه‌ای جز اجرای ناقص و تولید تبعات خطرناک اقتصادی، سیاسی، اجتماعی نخواهد داشت که جمع کردن آن دشوار می‌نماید لذا منطق می‌گوید تامین نظر دولت حتی به صورت نسبی و توافقی می‌تواند اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را با موافقت همراه کند و سمت و سوی بخش‌های مجلس نیز باید به این سو هدایت شود.

رایزنی‌هایی که از ظهر دیروز در مجلس صورت گرفته و آخرین آن، جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد بوده است نیز به این سو حرکت می‌کند. ظاهرا سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد از طرف احمدی‌نژاد به مجلس پیغام داده که به دنبال پس گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیست، لذا کمیسیون‌های تخصصی مجلس با کمک نمایندگان دولت باید به دنبال یافتن راه‌حل توافقی باشند.

به این ترتیب، در جلسه دیروز عصر کمیسیون اقتصادی این‌گونه مقرر شده است که با امضای نامه‌ای از سوی 50 تن از نمایندگان و تصویب احتمالی صحن علنی، محتوای ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مجددا در صحن علنی مجلس بررسی و احتمالا طوری اصلاح شود که رضایت مشترک مجلس دولت را در بر داشته باشد.

در عین حال، کار کارشناسی این اصلاح در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کمیسیون ویژه بررسی لایحه یادشده، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه و با حضور نمایندگان دولت صورت گرفته و حاصل آن برای اصلاح احتمالی به مجلس بیاید. با این حال، پرسش اصلی اینجاست که متن ماده 13 چگونه می‌تواند اصلاح شود؟

محتوای چالش شماره 13

به طور خلاصه دولت در پیشنهاد متن ماده 13 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به دنبال تشکیل صندوقی برای واریز وجوه حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها و مستثنی شدن واریز این وجوه از فرآیند واریز به خزانه محاسبه و در بودجه‌های سنواتی بوده است. هدف دولت، آسان کردن مدیریت خود به این پول و تنظیم پرداخت‌ها به مردم و بخش تولید و حذف بروکراسی بوده است.

با این حال، مجلس به این علت که تشکیل صندوق، تمامی نظارت‌های قانونی وی را بر نحوه هزینه‌کرد وجوه یاد شده حذف و اختیار را به هیات امنای صندوق می‌سپرد، با آن مخالفت کرده و «صندوق» را به «حساب» تغییر داد تا نظارت بر آن صورت گیرد. مجلس همچنین مقرر کرد وجوه یاد شده به خزانه واریز شود و بعد در قالب ردیف‌های بودجه‌های سنواتی به دولت باز پرداخت گردد که این تغییرات موجب ناراحتی رئیس‌جمهور و تهدید به پس گرفتن لایحه و سایر حاشیه‌های آن در جلسه صبح دیروز شد.

بیژن بیدآباد: تدابیر جبرانی ویژه و سریع باشد

دکتر بیژن بیدآباد، کارشناس پولی مالی دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: شاید دولت می‌خواهد روند تخصیص در بودجه‌های جبرانی به مردم و تولید را مستقیما در دست بگیرد و بروکراسی موجود را حذف کند. نوع اثراث این لایحه طوری است که تدابیر جبرانی باید ویژه و سریع باشد تا جلوی بحران را بگیرد. لذا دولت احتمالا نمی‌تواند برای جلوگیری از این بحران‌ها منتظر تصویب مجلس بماند، چرا که آب از جوی برون رفته است.

وی افزود: به نظرم می‌توان مکانیسم ماده 13 را با توجه به این ضرورت کمی تعدیل کرد. مثلا حساب ویژه هدفمند کردن یارانه‌ها را تشکیل داد و پول را به خزانه واریز کرد تا شکل قانون اساسی نداشته باشد؛ اما از گنجانیدن بازپرداخت پول در بودجه‌های سنواتی خودداری کرد و این پول به طور شناور و مشترک از سوی مجلس و دولت مدیریت شود و در جاهایی که لازم است، هزینه گردد.

رزاقی: ورود و خروج پول از خزانه دولت

دکتر ابراهیم رزاقی، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با بیان این که دغدغه‌های دولت و مجلس بر سر ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها قابل درک است، به خبرنگار ما گفت: دولت می‌خواهد راحت‌تر به پول دسترسی داشته باشد و مجلس نیز دغدغه نظارت دارد. لذا باید مکانیزم ورود و خروج پول از خزانه به دولت را آسان کرد.

وی افزود: مجلس نگران است و این نگرانی بحق است. ما همین طور به طور عادی با اجرای این دفاعیه هر سال 20 درصد تورم خواهیم داشت و واسطه‌ها و عوامل تورم‌زا که 200 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار دارند، می‌توانند با این پول هر‌کاری که می‌خواهند با قیمت‌ها انجام دهند. تورم سالانه ما با این وضعیت دست‌کم 38 درصد خواهد بود.

وی اظهار کرد: حالا تصور کنید دولت نقدینگی مازاد بدون نظارتی را هم در اختیار داشته باشد و آن را به طور بی‌ضابطه در جامعه توزیع کند و نرخ تورم از کنترل خارج شود و بزرگ‌ترین تورم تاریخ ایران رقم بخورد، لذا این که نمایندگان باید بر دخل و خرج پول یارانه‌ها نظارت داشته باشند، قابل خدشه نیست.

رزاقی تصریح کرد: با این حال روش‌ها را می‌توان ساده کرد. مثلا در هیات امنای صندوقی که تشکیل می‌شود، چند نماینده منتخب مجلس با حق رای حضور داشته باشند و مصوبات منجر به برداشت پول بدون تایید آنها اجرایی نشود. از این دست میانبرهای حقوقی زیادی می‌توان یافت.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها به بن‌بست نرسد، بلکه باید نظر هر دو طرف در آن لحاظ شود تا در اجرا نیز با موفقیت روبه‌رو شویم؛ چرا که اگر دولت نخواهد یا نتواند لایحه‌ای را اجرا کند، اجرا نشدن بهتر از اجرا شدن ناقص و پرضرر آن خواهد بود.

خباز:‌مجلس همه دهک‌ها را دخیل کرد

محمدرضا خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار ما از عزم مجلس و دولت برای به سرانجام رسیدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و جلوگیری از پس گرفته شدن آن خبر داد و گفت: در جلسه دیروز عصر کمیسیون اقتصادی که وزیر اقتصاد حضور داشت، پیغام رئیس‌جمهور رسید. به این معنی که ایشان گفته بود موضوع را حل کنید.

وی افزود: لذا احتمال دارد با اجرای تدابیری از جمله نامه نوشتن 50 نفر از نمایندگان، ماده 13 دوباره چکش‌کاری شود و این کار عملی است؛ چرا که مجلس به دنبال این نیست که قانونی را تصویب کند که دولت از اول بگوید نمی‌تواند اجرا کند.وی تصریح کرد: البته از نظر مجلس موضوع کل لایحه حل است، اما نمی‌خواهیم دولت ناراحت باشد.

خباز خاطرنشان کرد: به گفته خود دولت، مجلس 95 درصد از اصلاحات مورد درخواست دولت را در متن لایحه لحاظ کرد و تقاضاها را تا جایی که ممکن بود، اجابت کرد. مثلا پذیرفت که قیمت مواد سوختی را دولت تعیین بکند و به جای جدول، 3‌ردیف جایگزین کنیم یا مساله دیگر کم نکردن تعداد دهک‌های یارانه بگیر بود که مجلس به درخواست دولت همه دهک‌ها را دخیل کرد.

وی تصریح کرد: اما انتقال پول‌های حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به صندوق و دادن اختیار آن به دولت خلاف قانون اساسی است، چرا که قانون اساسی می‌گوید کل وجوه باید به خزانه واریز شود. از این رو ما کارغیرقانونی نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: این که گفته شود به خاطر این چالش، مجلس در فرآیند تصویب کل لایحه همکاری نکرده و پس گرفتن احتمالی لایحه به حساب مجلس نوشته شود، درست نیست، زیرا ما در هر حال، حاضر بر انعطاف بوده‌ایم و در این چالش آخری نیز می‌کوشیم از راه‌‌های قانونی با دولت همکاری کنیم تا اصل لایحه با خطر مواجه نشود.

در جلسه دیروز وزیر اقتصاد و 3 نفر از نمایندگان و از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از وقایع دیروز و طرح پس گرفتن لایحه اظهار تاسف و اظهار کردند که حیف است نتیجه 9‌ماه کار شبانه روزی روی یک چنین لایحه مهمی این‌گونه ساده کنار گذاشته شود.

در همین حال خبرنگار ما با محمدرضا فرزین سخنگوی کار‌گروه تحول اقتصادی تماس گرفت تا از آخرین تصمیمات و رایزنی‌ها برای چالش ماده 13 مطلع شود.

وی گفت: ما از عصر دیروز رایزنی و بررسی‌های خود را آغاز کرده‌ایم و تا 2 روز آینده در دولت و مجلس به جمع‌بندی خواهیم رسید.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:10 عصر
احمدی‌نژاد اطمینان داد:
وضع بهتر مردم با هدفمند‌کردن یارانه‌ها
جام جم آنلاین: رئیس جمهور هدفمندکردن یارانه ها را برای اقتصاد کشور بسیار مناسب دانست وگفت: مطمئنم از همان روز اجرای این طرح ، وضع مردم بهتر می شود چرا که دولت در این خصوص برنامه های کارشناسی شده ای را در دستور کار قرار می دهد .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، احمدی نژاد در جمع نخبگان و فرهیختگان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه هدفمندکردن یارانه ها درست مصرف کردن است نه حذف یارانه ها گفت : ایجاد تشویش اذهان عمومی در قبال اجرای هدفمندکردن یارانه ها اقدامی اشتباه است .

وی با بیان اینکه بعضی ها می گویند هدفمندکردن یارانه ها بحران زا و خطر آفرین است ،مخالفان این طرح را به دو دسته تقسیم کرد وافزود: دسته اول کسانی هستندکه به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از اجرای هدفمندکردن یارانه ها می ترسند و دسته دوم هم به دلیل کوته بینی ها و غرض ورزی های گروهی و حزبی نمی خواهند این طرح اجرا شود حال آنکه برخی رسانه های دشمن این خط رسانه ای را در دستورکار قرار داده اند .

رئیس جمهور افزود : بعضی ها از 20 سال پیش می گفتند که یارانه ها باید هدفمند شود اما امروز که دولت مترصد اجرای آن است می گویند که این کار نباید انجام شود .

رئیس جمهور افزود : برخی ها هم قبلا و در سخنرانی های مختلف می گفتند احمدی نژاد اقتصاد نمی داند اما امروز که این طرح بزرگ آماده اجراست به دلیل کوته بینی ها می گویند این دولت نباید هدفمندکردن یارانه ها را اجرا کند .

احمدی نژاد بااشاره به اینکه دولت سالانه 10 هزار میلیارد تومان پرداخت می کند، گفت: اگر فقط 20 درصد این مبلغ صرفه جویی شود بودجه عمرانی استانها به طور قابل توجهی افزایش می یابد .

رئیس جمهور یارانه و مالیات را دو ابزار اداره اقتصاد دانست و افزود: یارانه ها هم اکنون برای حمایت از اقشار متوسط جامعه و حمایت از بخش های خاص اقتصادی همچون کشاورزی ، صادرات و بخشی از صنعت پرداخت می شود .

احمدی نژاد تصریح کرد: امروز کشور ما روزانه معادل یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت ، سوخت مصرف می کند و معادل دو میلیون و 600 هزار بشکه نفت هم در روز مصرف گاز دارد که کل این اعداد 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت است که در داخل مصرف می شود .

وی با اشاره به ارزش 300 میلیون دلاری مصرف سوخت در کشور به طور روزانه (120هزار میلیارد تومان در سال) افزود: برخی کشورها فقط یک چهارم انرژی ما را مصرف می کنند و حتی یکی از کشورهایی که یک میلیارد نفر جمعیت دارد هم اکنون به اندازه ایران نفت مصرف می کند .

رئیس جمهور گفت : این موضوع یعنی اضافه مصرف داریم و ثروت خود را می سوزانیم ، این اسراف از جیب همه ملت می رود حال آنکه همگان به طور یکسان از انرژی مصرف نمی کنند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد : هم اکنون دهک دهم جامعه (اقشار پردرآمد) 35 برابر دهک اول (کم درآمدها) انرژی مصرف می کند که این موضوع عین بی عدالتی است .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امسال دولت 4 هزار و 600 میلیارد تومان برای نان یارانه پرداخت خواهد کرد گفت : طبق برآوردها این عدد اگر تقسیم بر کل جمعیت شود به هر ایرانی 65 هزار تومان در سال در قبال یارانه نان می رسد به بیانی دیگر هر خانواده 4 نفره 260 هزار تومان در سال .

احمدی نژاد افزود : دولت هم اکنون این همه یارانه نان می دهد اما باز هم همه ناراضی هستند .

وی به اختصاص هزار میلیارد تومان یارانه شیر در سال اشاره کرد و گفت : دولت هر کیلو شیر مصرفی را از دامداران 470 تومان می خرد و به ازای هر فرد ایرانی سالانه 30 کیلو شیر یارانه ای توزیع می شود اما همه مردم به یک نسبت شیر یارانه ای مصرف نمی کنند حال آنکه اگر یارانه ها هدفمند شود همه به طور یکسان از شیر استفاده خواهند کرد .

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ، تمرکز اصلی برنامه پنجم توسعه را توجه جدی به بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: هم اکنون 18 میلیون هکتار زمین زیرکشت در کشور داریم که 8 میلیون هکتار آن آبی و 10 میلیون هکتار هم دیمی است .

وی با اشاره به اینکه 18 میلیون هکتار هم زمین لایزرع داریم افزود : در 18 میلیون هکتار زمین زیرکشت سالانه 200 میلیون تن می توانیم محصول برداشت کنیم که این حجم هم اکنون 100 میلیون تن است .

رئیس جمهور گفت: از 18 سال پیش قراراست شیوه آبیاری سنتی به شیوه آبیاری مدرن تغییر یابد که متاسفانه امروز فقط 750 هزار هکتار از 8 میلیون هکتار زمین زیر کشت به شیوه مدرن آبیاری می شود که ازاین 750 هزار هکتار هم 250 هزار آن در دولت نهم انجام شده است .

 ماموریت اصلی انقلاب ساختن ایران است

رئیس جمهور گفت : انقلاب اسلامی برپا نشد که عده ای بروند عده ای جایگزین آنها شوند ، انقلاب اسلامی آمد تا مبانی ارزش های جامعه تغییر کند .

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نخبگان و فرهیختگان آذربایجان شرقی با اشاره به ماموریت های امروز انقلاب ، ماموریت اول انقلاب اسلامی را ساختن ایران بافرهنگ متعالی و ماموریت دوم را حضور قدرتمند و موثر در مناسبات جهانی و اصلاح این مناسبات برشمرد .

وی افزود: این حرف غلطی است که دور خود دیوار بکشیم و به کار خود مشغول شویم چرا که نمی توان بدون ارتباط با دنیا زندگی کرد .

رئیس جمهور خاطرنشان کرد : ارتباطات امروزی نیازمند قانون و برنامه روابط بین المللی است که باید خودمان آن را تنظیم کنیم نه قدرت های دیگر .

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه به میزانی که در جهان حضور می یابیم فرصت برای ساختن کشور فراهم می شود گفت: امروز الگوی نظام لیبرال دموکراسی به پایان راه و بن بست رسیده است و برخلاف ادعای مسئولان غربی امروز بیش از50 نوع دموکراسی برای جهان تعریف کرده اند.

وی با اشاره به تبلیغات مسموم یک شبکه عربی که مدام می گوید در ایران دموکراسی وجود ندارد تصریح کرد : این تبلیغات در حالی صورت می گیرد که دراین کشور حتی یک انتخابات هم برگزار می شود و دموکراسی وجود ندارد .

رئیس جمهور افزود: در جریان انتخابات ریاست جمهوری کشورمان ؛ فرازی از دموکراسی و آزادی به نمایش درآمد که دموکراسی های رایج جهان را به شدت زیرسووال برد .

احمدی نژاد با تاکید بر آزادی کامل مردم در انتخابات اخیر و حضور 85 درصدی آنان گفت : دموکراسی جهان امروز کنترل شده و هدایت شده است و مردم دخالتی در حاکمیت ندارند .

وی با اشاره به ناتوانی قدرتهای غربی در حل مشکلات و چالش های جهانی افزود: امروز باید فرهنگ و اندیشه این سرزمین را به دنیا معرفی کنیم و مردم آذربایجان با سابقه درخشان گذشته شان می توانند در تحقق ماموریت های اصلی انقلاب اسلامی پیشتاز باشند .

رئیس جمهورگفت: باید باوحدت بر مشکلات فائق آییم ، ایران را بسازیم و الگوی ایران اسلامی را به دنیا معرفی کنیم .

احمدی نژاد با اشاره به ظرفیت های کشور گفت: معتقدم اگر حرکتی در جهت ماموریت های اصلی انقلاب در آذربایجان شروع شود این حرکت به شدت در کل کشور جریان می یابد و انتظار دارم آذربایجان یکبار دیگر برای کمک به فرهنگ علوی و ماموریت های اصلی انقلاب حرکت کند .

رئیس جمهور به تلاش استعمارگران برای تحمیل روابط اجتماعی و اقتصادی غربی به کشورها اشاره کرد وگفت: اگر توسعه الگوی ایران اسلامی در دستورکار قرار گیرد استعمار جدید نظام سلطه نیز از بین خواهد رفت .

احمدی نژاد همچنین زبان آذری را سرمایه ای برای کشور دانست وگفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، دانشگاهها با برنامه ریزی و تدوین واحدهای درسی ، دستور زبان آذری را در دانشگاه ها تا مقطع دکتری توسعه می دهند .

در ابتدای این مراسم 10 نفر از نخبگان و برگزیدگان به ارائه دیدگاههای خود در زمینه های مختلف پرداختند .



چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:10 عصر
مصباحی مقدم:
تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها بررسی می‌شود
جام جم آنلاین: رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس از بررسی پیشنهاد تشکیل سازمانی برای نحوه هزینه کردن منابع حاصل از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در جلسه روز چهارشنبه مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران در مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: رایزنی ها در کمیته مشترک مجلس و دولت در زمینه تشکیل این سازمان نهایی شده و پس از آن در جلسه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی به تصویب می‌رسد.

وی افزود: پس از تصویب پیشنهاد مذکور در جلسه کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، به احتمال زیاد روز چهارشنبه پیشنهاد تشکیل این سازمان در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

مصبحای مقدم با بیان اینکه جلسه کمیته مشترک مجلس و دولت به دلیل سفر برخی از نمایندگان به همراه رئیس جمهور به خارج از کشور و همچنین حضور برخی دیگر از نمایندگان در حوزه های انتخابیه به تعویق افتاده بود، گفت: ‌این کمیته امشب جلسه دارد و در این جلسه بحث ایجاد شرکت یا سازمانی برای هزینه کردن منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مطرح خواهد شد.

به گفته وی، براساس پیشنهاد مذکور شرکت یا سازمانی که ایجاد می شود با منابع و نیروی انسانی موجود در دولت تشکیل خواهد شد و دولت هیچ افزایش حجمی نخواهد داشت.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:9 عصر
مصباحی مقدم :
شورای نگهبان به لایحه هدفمند کردن ایراد می‌گیرد
جام جم آنلاین: رئیس کمیسیون ویژه بررسی کننده لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از ایراد شورای نگهبان بر این لایحه خبر داد.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران در مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان گفت:‌ هنگامی که این لایحه در دستور کار مجلس قرار داشت، با یک ماده الحاقی همراه بود و رئیس وقت جلسه برای بررسی این موضوع آن را به کمیسیون برگرداند تا با تفاهم، راهکاری پیدا شود.

وی افزود:‌کمیسیون جلسات متعددی برگزار کرد و ابهامات برطرف شد و ما به راه حل مشترکی رسیدیم و ماده الحاقی تهیه شد، اما ایرادی گرفته شد که کمیسیون ویژه نمی تواند ماده الحاقی دیگری اضافه کند.

رئیس کمیسیون ویژه با اشاره به تذکر آیین نامه‌ای امروز احمد توکلی در صحن مجلس مبنی بر اعلام پایان رسیدگی این لایحه در مجلس و تقاضای ارسال آن به شورای نگهبان گفت: با توجه به این تذکر، لایحه مذکور به شورای نگهبان فرستاده شد و کمیسیون ویژه بررسی کننده این لایحه و پس از عودت این لایحه از شورای نگهبان به مجلس می تواند ماده الحاقی را اضافه کند.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان بر این لایحه ایراد خواهد گرفت؟ گفت: رئیس مجلس سوالی از اعضای شورای نگهبان کردن و اعلام شد که این لایحه به دلیل برخی ایراد به مجلس عودت داده می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی کننده لایحه هدفمند کردن یارانه ها از تعداد ایرادات شورای نگهبان و همچنین مواد مورد ایراد اظهار بی اطلاعی کرد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا جلسه عصر امروز این کمیسیون برگزار خواهد شد؟ گفت:‌با توجه به پایان رسیدگی لایحه در مجلس این جلسه برگزار نخواهد شد و ما منتظر اعلام نظر شورای نگهبان می مانیم.


چهارشنبه 88 آذر 11 , ساعت 12:2 عصر
لاریجانی:
لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به شورای نگهبان ارسال می‌شود
جام جم آنلاین: علی لاریجانی در پاسخ به تذکر احمد توکلی مبنی بر اعلام پایان رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس گفت: از نظرما کار این لایحه در مجلس تمام است و این لایحه به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین،احمد توکلی نماینده تهران در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در تذکر آیین نامه ای خواستار اعلام ختم رسیدگی لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس و ارسال این لایحه به شورای نگهبان شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از پایان این تذکر با اشاره به ارجاع این لایحه به کمیسیون ویژه بررسی کننده لایحه مذکور از غلامرضا مصباحی مقدم خواست تا در خصوص نتیجه بررسی این لایحه در کمیسیون مذکور توضیح دهد که آقای مصباحی مقدم در سخنانی گفت: پس از ارجاع این لایحه ما در حاشیه جلسه علنی مجلس با حضور اعضای کمیسیون دور هم جمع شدیم و موضوع ارجاع شده را بررسی کردیم.

مصباحی مقدم افزود: ما جلسه رسمی به آن معنا که در خود کمیسیون تشکیل شود، نداشتیم اما در حاشیه جلسه علنی مجلس این موضوع را بررسی کردیم ونظر خود را به رئیس مجلس اعلام داشتیم.

مصباحی مقدم تصریح کرد: ما عصر امروز در همین زمینه در کمیسیون جلسه داریم و قرار است موضوعات جمع بندی شده در جلسه به رای گذاشته شود و خواهش من این است که اجازه دهید تا این جلسه در عصر امروز برگزار شود و ما نظرات خود را اعلام کنیم.

پس از این سخنان، احمد توکلی مجدداً در تذکری آیین نامه‌ای گفت: آنچه را که آقای مصباحی مقدم می گوید؛ از لحاظ قانونی ایراد دارد  و کمیسیون ویژه بررسی کننده لایحه هدفمند کردن یارانه ها مصوبه ای قانونی و رسمی پس از ارجاع لایحه نداشت و اینکه ما در حاشیه جلسه علنی مجلس دور هم جمع شویم و موضوعی را مطرح کنیم مصوبه کمیسیون نیز از لحاظ آیین نامه ای ایراد دارد.

لاریجانی پس از پایان سخنان توکلی گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه ها برای شورای نگهبان ارسال می شود.

سپس مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اقلیت مجلس در تذکری آیین نامه‌ای با اشاره به مصاحبه شب گذشته رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور در این مصاحبه توپ را در زمین نمایندگان مجلس انداخت و من خواهش می کنم تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه ها هر چه سریعتر مشخص شود و اگر قرار است این لایحه به شورای نگهبان فرستاده شود تکلیف آن امروز مشخص شود.

لاریجانی در پایان تذکر کواکبیان گفت:‌ کمیسیون ویژه بررسی کننده لایحه هدفمند کردن یارانه ها می تواند جلسات خود را داشته باشد و ما این لایحه را برای شورای نگهبان ارسال می کنیم و در صورت بازگشت در این کمیسیون بررسی می‌شود.


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ